Як оперативно приймати управлінські рішення на основі даних з прогнозу попиту – поради SMART business

Як оперативно приймати управлінські рішення на основі даних з прогнозу попиту – поради SMART business

02.06.2023 05:23
  1725
rau

У сучасному динамічному світі бізнесу, де конкуренція посилюється з кожним днем, вміння оперативно приймати рішення є суперсилою успішного управлінця. Здатність одразу реагувати на зміни, аналізувати велику кількість інформації та діяти швидко робить бізнес гнучким і дозволяє завжди бути на крок попереду конкурентів. Команда SMART business в колонці для RAU розповіла про важливість прогнозування попиту і те, як оптимізація цього процесу допоможе ритейлерам оперативно приймати рішення та убезпечити свій бізнес.

Загалом проблема оперативного прийняття управлінських рішень досить поширена в організаціях в усьому світі. За даними опитування від McKinsey лише 20% респондентів повідомляють, що з прийняттям рішень в їхніх компаніях все гаразд. Водночас більшість опитуваних відповіли, що час, який витрачається на прийняття рішень в організаціях використовується неефективно. Важливість вирішувати оперативно посилюється ще й локальним контекстом, адже сьогодні український бізнес знаходиться в умовах постійної турбулентності, що потребує від усіх гравців швидкості та рішучості. Саме невизначеність ускладнює процес прийняття рішень. Але чи є шляхи зазирнути трішки наперед і мінімізувати цю невизначеність? 

Все починається з прогнозу

Без планування та попереднього прогнозу ведення бізнесу чимось схоже на прогулянку із заплющеними очима. Натомість регулярне прогнозування попиту, як найважливішої змінної бізнесу, дозволяє керівникам підстрахуватись і сміливіше приймати рішення, спираючись на дані.

Дані, отримані з прогнозу попиту, сприяють оперативному прийняттю управлінських рішень, адже дають розуміння щодо ключових процесів. Таких як:

Планування виробництва та управління запасами

Маючи дані про прогнозований попит, компанії можуть ефективно планувати своє виробництво та рівень запасів. Це дозволяє уникнути недостачі або надлишку товарів, забезпечуючи оптимальне використання ресурсів.

Маркетингові рішення

Прогнозування попиту допомагає ритейлерам планувати свої маркетингові активності. За допомогою прогнозу регулярних та промопродажів, вони можуть налагодити стратегії просування товарів, акцій та знижок, а також визначати оптимальні цінові політики.

Взаємодія з постачальниками

Інформація про потенційний попит дозволяє ефективно співпрацювати з постачальниками. Компанії можуть використовувати ці дані для оптимізації ланцюжка постачання, підвищення ефективності доставки та забезпечення вчасного постачання товарів.

Управління ризиками

Прогнозування допомагає заздалегідь виявляти потенційні ризики та проблеми з постачанням або попитом. Компанії можуть підготуватися до цих ситуацій, розробити альтернативні плани та зменшити негативний вплив таких ситуацій на бізнес. Таким чином, що точнішим буде прогноз, то ціліснішу картину стосовно основних процесів компанії ви будете бачити. А це, як наслідок, сприятиме пришвидшенню прийняття рішень.

Ключові кроки до оперативного прийняття рішень на базі прогнозу попиту

Крок 1. Подумайте над використанням програмного забезпечення

Якщо говорити про підходи в прогнозуванні попиту, то використання сучасних технологій дозволяє досягти значно більшої ефективності та точності в порівнянні з ручними методами. По-перше, сучасні рішення на базі штучного інтелекту та машинного навчання використовують складні алгоритми та моделі. Це дозволяє обробляти великі обсяги даних і враховувати численні фактори, такі як погода, сезонність, конкуренція, канібалізація товарів, та багато інших змінних. Загалом ці чинники можуть бути різними й формуватися залежно від контексту, в якому працює бізнес. Наприклад, в умовах поточного українського ринку доречно врахувати чинник повітряних тривог, часових обмежень на продаж алкоголю, періодичних відключень світла тощо. З часом з’являються все нові змінні, а наявність новітніх технологій дозволяє швидко реагувати на ці зміни й допомагає мінімізувати ризики. 

По-друге, програмне забезпечення автоматизує процес збору та аналізу даних, що дозволяє уникнути фактору людської помилки та знизити час, необхідний для прогнозування. Про те, як обрати систему прогнозування попиту та про ключові аспекти вибору вендора, ви можете прочитати у матеріалі за посиланням.

Крок 2. Займіться збором та аналізом даних

На ефективність та точність систем для прогнозування попиту впливає кількість і якість даних, які ви завантажуєте в систему. Що більше якісних аналітичних даних ви надаєте системі, то точніше буде працювати її математична модель. Тож якщо ви тільки замислюєтесь над впровадженням системи, що здатна підвищити точність прогнозування, то почати роботу над збором історичних даних щодо чинників, які впливають на попит, радимо вже зараз.

Нижче перелік базових даних, які потрібно накопичувати та структурувати для точного прогнозу в майбутньому:

  • Історія продажів
  • Детальна інформація щодо промоакцій (вид промо, її часові рамки)
  • Ціни
  • Маркетингові активності
  • Ієрархія товарів та точок продажу
  • Відомості про конкурентів (вид, географія тощо)

Окрім базової інформації доречно накопичувати й інші дані, що можуть стати у пригоді під час побудови прогнозу. Наприклад, інформацію про економіку та галузь, про сезонність та тенденції. Ці дані можуть бути зібрані з різних джерел, таких як внутрішні системи підприємства, зовнішні джерела даних, опитування клієнтів, соціальні медіа, аналітичні звіти та ін. Важливо збирати їх систематично, регулярно оновлювати та проводити аналіз для виявлення патернів, трендів та залежностей.

Крок 3. Створюйте прогнози попиту за різними сценаріями

Завдяки сценарному прогнозуванню, компанії можуть визначити й оцінити різні можливі сюжети розвитку подій та їхній вплив на попит. Це дозволяє управляти ризиками, передбачати зміни в ринкових умовах та економіці й адаптувати стратегії відповідно.

Сучасні системи на базі штучного інтелекту та машинного навчання дозволяють створювати якісні прогнози за різними промосценаріями. Наприклад, в рішенні SMART Demand Forecast ви можете модулювати до 5 сценаріїв одночасно. Цей інструмент дозволить вам оцінити доцільність тих чи інших дій, пов’язаних з продуктовою, ціновою та маркетинговою політикою компанії. 

Прогнозування різних промосценаріїв в SMART Demand Forecast

Крок 4. Приймайте обґрунтовані управлінські рішення, спираючись на дані з прогнозу

На основі аналізу різних промосценаріїв та прогнозів попиту, приймайте управлінські рішення щодо планування запасів, виробництва, закупівель, логістики та маркетингових активностей. Використовуйте прогнози для оптимізації ділових процесів та забезпечення оптимального рівня обслуговування клієнтів. 

Ще один крок, щоб оптимізувати процес прийняття управлінських рішень – це об’єднати основні інструменти в єдину екосистему рішень. Наприклад, система прогнозування попиту SMART Demand Forecast легко інтегрується з ERP, CRM чи іншими інструментами екосистеми Microsoft. Це дозволяє швидко та якісно обмінюватись даними між програмами та оптимізувати робочі процеси.

Крім того, в SMART Demand Forecast вже вбудована потужна аналітика від Microsoft – Power BI. Завдяки такому доповненню ви зможете аналізувати ретроспективні продажі, якість наборів промо та компенсовані продажі. Аналітика Power BI дозволяє швидко робити кастомізовані звіти, без очікування виходу релізу. Тобто ви завжди матимете актуальні дані у зручному форматі для прийняття оперативних управлінських рішень.

Що отримає ваш бізнес внаслідок впровадження системи для прогнозування попиту?

Сучасні системи для прогнозування попиту на базі штучного інтелекту та машинного навчання пропонують ряд переваг для бізнесу, серед яких підвищення точності прогнозу, оптимізація управління запасами, ефективне планування виробництва та економія трудовитрат. До речі, у спеціальному калькуляторі можна дізнатися, як зміниться прибуток вашої компанії, якщо збільшити точність прогнозу.

Маючи в арсеналі рішення з додатковими можливостями прогнозування, ви зможете значно швидше реагувати на зміни в основних ділянках вашого бізнесу і, як наслідок, оперативно приймати якісні управлінські рішення.

Бажаєте отримати консультацію щодо можливостей SMART Demand Forecast для конкретно вашого бізнесу? Залиште ваш запит – і фахівці компанії SMART business зв’яжуться з вами найближчим часом. Отримати консультацію

 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку