У київських ТРЦ найменша за останні 10 років заповнюваність. Як вони рятують бізнес
Наприкінці 2022 року вакантність торгово-розважальних центрів Києва склала 15%, підрахували у Colliers Ukraine. Рітейлери одягу, дитячих товарів та товарів для дому частково закривали свої магазини у київських ТРЦ. З чим це пов`язано з’ясувала редакція Forbes. RAU пропонує головні тези цієї статті.
270 000 кв. м – саме стільки вільної площі зараз у київських торговельно-розважальних центрах. За підрахунками компанії Colliers Ukraine, це 15% від всієї торгової площі столиці та найвищий показник вакантності за останні 10 років. “Проте у різних ТРЦ ситуація не однакова”, – каже провідний експерт Colliers Ukraine у галузі торговельної нерухомості Ігор Заболоцький. У торгових центрах, які знаходяться у густонаселених масивах, вакантність, в середньому, нижча, ніж у цілому по ринку. Так, у ТРЦ Аладдін, що розташований біля метро Позняки в густонаселеному районі, вільних площ 5%. “У Smart Plaza Obolon та Piramida – близько нуля”, – розповідає комерційний директор Dragon Capital Property Management Наталія Кравець. Цій компанії належать три згаданих ТРЦ.
Натомість у тих об’єктах, які розташовані в віддаленні від житлових масивів, ситуація гірша. В ТРЦ Respublika Park на Окружній дорозі столиці вільних 15% торгових площ. Але вакантність у цьому ТРЦ скорочується, стверджує СEO Respublika Юлія Щаслива.
Найбільш незаповненим залишається в Києві ТРЦ Blockbuster. За даними Forbes, його вакантність складає близько 40%. Чому з ТРЦ йдуть орендарі та як власники торгових центрів рятують ситуацію?
У ТРЦ зникли орендарі-магніти для відвідувачів
Восени 2022 року, під час обстрілів української інфраструктури, в столичному ТРЦ Dream Yellow адміністрація торгового центру відкрила пункт незламності. Він з’явився на місці закритого на той момент магазина GAP.
Цей бренд, який в Україні розвивала турецька компанія Fiba Retail, у 2022 році пішов із ринку України. Так само рітейлер вчинив із брендом Marks&Spencer, який розвивав в Україні. Одна з можливих причин – Marks&Spencer та GAP були не дуже ефективними і до великої війни. А коли в ТРЦ впав потік покупців, стало ще гірше.
Люди стали менше ходити до ТРЦ із кількох причин. Одна з них – зупинка роботи магазинів-магнітів Zara, Bershka, H&M тощо. «Ряд чинників, серед яких призупинення роботи топових світових брендів fast fashion, мали суттєвий негативний вплив на відвідуваність ТРЦ», – резюмує операційний директор ТОВ «Руш» (лінія магазинів EVA) Віктор Средній. Його компанія закрила за 2022 рік кілька магазинів у київських ТРЦ через різні погляди на величину орендних ставок.
Крім цього, люди менше ходили до ТРЦ і через повітряні тривоги. У 2022-му торговельні центри були зачинені з цієї причини сумарно майже 30 днів, підрахували в Colliers.
Ще однією причиною вивільнення площ у торговельних центрах став вихід з українського ринку російських та білоруських рітейлерів. Зокрема, Gloria Jeans, O’Stin, BeFree, які в Києві сукупно мали близько трьох десятків магазинів.
Вільні місця вже займають нові оператори, каже Щаслива з Respublika. «У нас, зокрема, відкрила магазини меблева фабрика з Харкова Constanta, якій вдалося зберегти виробництво, і продавці одягу US Polo, які тікали з Маріуполя», – перераховує вона. Окрім цього, в Respublika Park відкрився польський бренд одягу Oсhnik, який до цього мав український магазин тільки у Львові. Загалом, із квітня 2022 року в ТРЦ відкрився 41 новий оператор одягу або їжі.
“Вільні площі активно займають вітчизняні виробники”, – каже директор Української торгової гільдії Євгенія Локтіонова. Український виробник повсякденного одягу Goldi відкрив близько 10 нових магазинів сумарною площею 10 000 кв. м.
Зниження орендних ставок – головна міра зі сторони ТРЦ із втримання орендарів. “У 2022-му дисконт на базову ставку в кращих випадках становив не менше 50% від довоєнного рівня, через що власники обʼєктів отримали вдвічі менше доходу ніж рік тому”, – каже Заболоцький з Colliers.
Крім цього, щоб заповнити вільні квадратні метри, ТРЦ відкривають нетипові точки. В Retroville влітку 2022 року з’явився сервісний центр МВС. А в Gulliver – інтерактивний музей «Відкривай портал у науку» для дітей. Нові орендарі не тільки заповнюють порожні площі, а й приводять до ТРЦ потік відвідувачів. І хоча вони не зовсім цільова аудиторія магазинів цих торговельних центрів, але дуже вірогідно, що залишаться хоча б перекусити на фуд-корті.
Джерело – Forbes