Фанова історія: як колишній програміст запустив інтернет-магазин товарів для свята
Олександр Коломацький – засновник інтернет-магазину товарів для свята SoFun. У минулому він програміст, а тому приділяє багато часу автоматизації та технічному налаштуванню сайту.
Цей текст доступний також російською мовою
в інтерв’ю для EVO.business Олександр Коломацький розповів, чому вирішив зайнятися інтернет-продажами, як розвиває свій магазин і яку вигоду для бізнесу отримує завдяки спілкуванню з іншими підприємцями. RAU публікує адаптовану версію матеріалу.
Про вибір бізнесу
Працював програмістом і системним адміністратором в Росії, після переїзду в Україну до майбутньої дружини в 2013 році влаштувався за фахом, але через рік його команду скоротили. В ході пошуку нової роботи з’явилася ідея створити свій інтернет-магазин. Програмісту і адміну було цікаво повозитися з технічною частиною: знайшов хостинг, «підняв» сервери, налаштував систему управління сайтом WordPress, регулював навантаження на сайт.
Торгувати вирішив товарами для свят – продуктами, які дарують людям емоції. До того ж у цих товарів є свої переваги: вони не псуються, не займають багато місця на складі, а попит на них не дуже схильний до сезонних коливань.
Інтернет-магазин SoFun був запущений в 2014 році. Після підключення реклами в Google і Яндекс бізнес почав приносити перший дохід.
Як змінювалася бізнес-модель
Перші товари замовляв в Китаї: вибирав потрібні позиції на Alibaba і потім користувався послугами фірм з доставки та розмитнення. Але кожна партія йшла в Україну 50-60 днів, плюс багато клопоту з митницею, брокерами, посередниками з доставки. Та й перевезення обходилося недешево: близько $9/кг авіатранспортом і $2-3 / кг по морю.
Тому вирішив перейти на українських постачальників – виявилося, що можна закуповувати продукцію за ціною, приблизно порівнянною з доставкою з Китаю. При цьому не потрібно враховувати ризики з логістики і заморожувати оборотні гроші на два місяці.
Крім того, виявилося, що рентабельніше робити ставку не стільки на дешеву закупівлю якогось одного товару, скільки на широкий асортимент в цілому. Іноді попит на якісь позиції падає і тоді витрати навіть на дуже вигідну закупівлю не окупаються, якщо не розпродати всю партію. Тому розумніше розподілити ризики і працювати з різною продукцією.
Так до повітряних куль, хлопавок, свічок поступово додавалися інші товари. В основному ті, які запитували клієнти. В результаті в асортименті з’явилися, наприклад, дитячі іграшки, настільні ігри — товари, які часто купують на подарунки.
Про роботу з постачальниками
Постачальників товару знаходив через інтернет, тепер їх близько десятка. Важливо, щоб у компанії-партнера був свій склад і можливість забезпечити швидкі терміни поставки. У цій сфері торгівлі рахунок йде на дні або навіть на години: якщо покупцеві потрібні кульки до завтрашнього дня народження, а товару немає, то клієнт піде до конкурентів.
У перші місяці після запуску магазину вся квартира виявилася заставлена коробочками з продукцією, тому був орендований склад, а в 2020 році додався дропшиппінг — для розширення асортименту. У дропшиппинга є свої переваги: не потрібно самому витрачати час на оформлення карток товару на сайті, а також на його відправку. У той же час потрібно більш уважно стежити за залишками: у постачальника може раптово закінчитися потрібна позиція.
Наприклад, о першій годині ночі прийшло замовлення на іграшковий вертоліт, який був на складі у постачальника в одному екземплярі. Тому відразу ж був оформлений замовлення. Вранці клієнт сказав, що знайшов іграшку в іншому місці за нижчою ціною.
“Я не став скасовувати замовлення у постачальника — просто сказав клієнту: «добре, якщо раптом в тому магазині товару не буде в наявності, телефонуйте нам, у нас є”, – говорить Коломацький.
Так і вийшло. Інший магазин працював з тим же постачальником, іграшка залишилася зарезервована і в підсумку клієнт повернувся.
Як влаштований бізнес
У 2016 році власний сайт був закритий, а замість нього запущений магазин на Prom.ua – щоб не витрачати зайвий час на техпідтримку свого ресурсу. З 2020 року став розміщувати товари на маркетплейсі Rozetka, і зовсім недавно – на платформі Хорошоп. Середній чек – близько 250 грн. Приблизно 55% покупців – мами, які організовують свята для своїх дітей. Решта – молодь 18-22 років, які самі готуються до вечірок.
Основний виклик для власника – самому в усьому розбиратися: від реклами і ЅММ до змін в податковому законодавстві. Щоб з усім справлятися, важливо грамотно розставляти пріоритети і делегувати завдання. Наприклад, іноді доводиться вдаватися до допомоги бухгалтерів, верстальників і фахівців з контенту. Час, що звільнився можна витратити на розвиток бізнесу — наприклад, на налаштування реклами, і так окупити витрати на аутсорсинг.
Про просування інтернет-магазину
Товари просуваються через каталог ProSale на Prom.ua, а також за рахунок покупної реклами в Google, Facebook і Instagram. На просування витрачається від 5000 до 10 000 грн на місяць. Є просте правило: на рекламу не можна витрачати більше, ніж вона приносить. Якщо йде збиток, потрібно зупинити і проаналізувати рекламну кампанію.
Бувало, наприклад, що рекламна кампанія поставлена без обмеження вартості кліка, і Google використовував виділений бюджет по 10-20 грн за клік. Інша помилка була в тому, що реклама по недогляду показувалася не тільки в стрічці новин, а ще й в іграх — в результаті вийшло багато кліків і жодного замовлення.
Щоб уникнути грубих помилок, можна звернутися в техпідтримку Google, щоб перевірити налаштування кампанії. Вони підказують, як все виправити, і дають поради щодо просування.
Також не варто недооцінювати роль органічного трафіку. Як тільки вдалося розібратися, як налаштовувати SEO-модуль, сайт піднявся на кілька пунктів в пошуковій видачі. Як показує досвід, Google добре ранжує сайти з унікальними фото і текстами. При цьому описи товарів потрібно складати не тільки для пошуковиків, а й для людей: бажано описати, як користуватися тим чи іншим товаром, дати максимум корисної інформації.
Про автоматизацію процесів
Щоб бізнес розвивався, потрібно регулярно виділяти час на переосмислення цілей і процесів: часто те, що добре працювало раніше, на якомусь етапі починає заважати.
Наприклад, спочатку всі замовлення записувалися в звичайний паперовий блокнот. Але в міру зростання оборотів виникла необхідність перейти на електронні таблиці. Так як паперові записи не можна сортувати і швидко здійснювати пошук. Точно також довелося автоматизувати й інші процеси, які забирали багато часу. Наприклад, формування ТТН, відправку SMS-розсилки, контроль залишків на складі. Для цього використовується CRM-систему Api.net.ua.
Після підключення в минулому році продажу на Rozetka, довелося шукати рішення, яке дозволило б управляти декількома магазинами в одному інтерфейсі. Тому перейшов на CRM-систему SalesDrive. Тепер всі замовлення стягуються в одну точку, залишки синхронізуються і не потрібно витрачати час і перемикатися між сайтами.
Ще один важливий пункт автоматизації магазину – резервні копії. Вони допомагають швидко повернути сайт до життя в разі якогось збою. Наприклад, бувало, що випадково віддалялися товари або завантажувалися неправильні описи. Відновлювати їх вручну довелося б довго, а завдяки резервним копіям це зайняло кілька хвилин.
Про спілкування з іншими продавцями
У Facebook є група продавців Prom.ua, де учасники пишуть пости з питаннями по бізнесу – і колеги охоче їм відповідають. Навіть просто читаючи чужі питання і відповіді можна знайти чимало корисного і цікавого. Наприклад, поради про те, як налаштовувати рекламу, прописувати скрипти продажів, спілкуватися з проблемними клієнтами.
Завдяки цій групі знайшлася компанія однодумців, з якими можна обговорити поточні проблеми і отримати поради щодо розвитку бізнесу. На спілкування з іншими підприємцями в звичайному житті не вистачає часу.
Тому головна порада початківцям торговцям – не соромитися задавати питання іншим продавцям, адже вони завжди підкажуть і допоможуть.
Джерело: EVO.business
Читайте також –
Як стати лідером на ринку e-commerce. Історія компанії Rozetka