Зайти в Сільпо: Скільки конкурентів поглинула торговельна мережа за два десятки років

Зайти в Сільпо: Скільки конкурентів поглинула торговельна мережа за два десятки років

14.05.2019 08:15
  9871
Костянтин Симоненко

З 1998 року, коли відкрився перший магазин під вивіскою Сільпо, ця мережа «проковтнула» кількох менш щасливих конкурентів. Коли, як і кого – в ретроспективному огляді RAU.

Цей матеріал доступний російською

Як все починалося

Торгова мережа Сільпо входить до складу Fozzy Group, яку в 1997 році заснували Володимир Костельман, Роман Чигирь, Олег Сотніков та Юрій Гнатенко. Вони володіють компанією і зараз. За словами Володимира Костельмана, бізнесом колишні однокласники зайнялися ще на початку 90-х, торгуючи продуктами харчування у Дніпропетровську (тепер Дніпро). Потім зосередилися на оптовій торгівлі чаєм, а взимку 1997 року переїхали до Києва.

Першим магазином, відкритим співвласниками Сільпо, був гіпермаркет Fozzy (оптовий склад з відкритою викладкою). Він почав роботу в 1997 році в місті Вишневе під Києвом. На даний момент мережа торгових об’єктів Fozzy Cash & Carry об’єднує 10 гіпермаркетів в 7 містах України. Крім Fozzy та Сільпо, бізнесмени володіють брендами Le Silpo, Фора, Thrash!, Favore.

Роком заснування мережі Сільпо вважається 1998-й. Тоді бізнесмени відкрили перший супермаркет у Києві. У 2001 році Сільпо розрослася до п’яти магазинів. Мережа розширювалася в основному шляхом придбання та оренди торгових площ, а потім перейшла до поглинання інших мереж.

Перші жертви

В кінці 2002 року власники Сільпо, викупивши акції у трудового колективу, придбали мережу з 38 гастрономів Дніпрянка, переважна частина яких була розташована в Дарницькому та Дніпровському районах столиці. Разом з магазинами також була придбана й продовольча база, яку перетворили в розподільний центр. Також у ВАТ «Дніпрянка» була лабораторія з аналізу якості продукції.

До літа 2003 року процес поглинання був на фінальній стадії. На місці 30 колишніх гастрономів згодом відкрилися магазини мережі Фора, яка з’явилася в 2002 році. Як повідомляв тоді керівник торгової мережі гастрономів-дискаунтерів Фора Дмитро Фільченков, перспективи розвитку такого формату торгівлі компанія бачила в невеликих інвестиціях, необхідних для створення мережі.

У реконструкцію та облаштування всіх 30 магазинів вклали близько 20 млн грн. Спочатку переобладнали тільки чотири гастрономи і цілий рік тестували їх роботу, визначаючи переваги споживачів, сезонні коливання попиту, асортимент і формат магазину.

Тестування показало, що оптимальним варіантом дискаунтера є магазин площею до 400 кв. м, а вартість його оснащення не повинна перевищувати $300 за кв. м (дані на травень 2004 року). Керівництво проекту Фора оцінювало ємність київського ринку дискаунтерів в 150-200 магазинів.

Адаптація формату «дискаунтер» на території пострадянського простору привело до виникнення «економічного супермаркету», до якого Фора і належить. Основний принцип роботи мережі полягає в наданні покупцям товарів з мінімальною націнкою за рахунок економії на витратах. Зараз під вивіскою Фора по всій Україні працює 248 магазинів.

Невдалий штурм

На початку 2000-х ринок роздрібної торгівлі в Україні динамічно розвивався, а частка цивілізованої роздрібної торгівлі продтоварами не перевищувала 6%. Тому темпи розвитку вражали: мережі Fozzy Group в таких тепличних умовах щорічно зростали в 2-3 рази за кількістю об’єктів.

У грудні 2002 року компанія намагалася вийти на російський ринок. У Москві на вулиці Окській запустили пілотний проект – супермаркет з торговою площею 400 «квадратів». Але виявилося, що організувати торгівлю за кордоном і налагодити відносини з постачальниками набагато важче, ніж вдома. А займатися імпортом товарів з України заради однієї точки – невигідно.

Тому вже усерпні 2003 року керівництво Fozzy Group вирішило закрити єдиний працюючий супермаркет Сільпо в Москві та призупинити проект зі створення там власної мережі з трьох магазинів, оскільки прибуток виявився нижчим за очікування. Місце Сільпо зайняла нова мережа Семен Семеныч, розвитком якої зайнялися колишні російські менеджери Сільпо на гроші власника приміщень Олексія Душутіна (один магазин Fozzy Group у нього купила, а два орендувала).

Куплене приміщення продали, компанія зосередилася на розширенні мережі Фора і Сільпо в Україні.

Нові придбання

В процесі розвитку Fozzy Group неодноразово використовувала злиття та поглинання для масштабування бізнесу, в тому числі – мережі Сільпо. Більшість угод компанія провела в «золотий» для української економіки час – в період з 2004-го по 2008 рік.

У 2004 році компанія купила два супермаркети Тіко-Маркет в столиці на площі Перемоги та на Оболоні. Це були магазини більше 1000 кв. м, тому на їх місці відкрили звичайні універсами Сільпо з асортиментом 6000-12 000 найменувань продуктів харчування та супутніх товарів. Тоді учасники ринку оцінювали вартість операції приблизно в $2 млн (з розрахунку $1000 за квадрат).

У лютому 2005-го стало відомо про угоду з поглинання восьми магазинів російської компанії Далпорт Сіті (торгова марка Да! Маркет). Всього у Далпорт Сіті було 10 магазинів в Києві і 3 – у Вінниці. Останні цікавили Fozzy Group найбільше, так як з’явилася можливість вийти в Вінницький регіон. На думку експертів, сума угоди могла скласти $3 млн. Втім, не виключено, що замість покупки мала місце переуступка прав оренди мережі, яка заборгувала постачальникам. Ймовірно тому подібні придбання не фігурують в офіційній історії Fozzy Group.

Наступного року Fozzy придбала у банку Південний мережу з 14 магазинів Рорус в Одесі та Херсоні. Через деякий час всі вони пройшли ребрендинг і зараз працюють під вивіскою Сільпо. Крім магазинів, до складу менеджменту Fozzy перейшла значна частина ключових співробітників мережі Рорус.

Тоді ж, у 2006-му, відбулося поглинання мережі з 12 дискаунтерів Панич, на площах яких незабаром відкрилися гастрономи Фора. Мережа Панич, засновником якої був Київський універсальний банк, налічувала п’ять об’єктів в Києві (чотири з яких мали площу близько 300-400 кв. м, один – 2000 кв. м), магазин у Вишгороді, а також шість торгових точок в Маріуполі. На момент здійснення операції працювало всього чотири точки, а борги по кредитах перед банком становили 80 млн грн.

За словами учасників ринку, Fozzy Group тільки переоформила на себе права оренди, а не боргові зобов’язання, тому й заперечувала факт покупки. В інтерв’ю ЗМІ Володимир Костельман тоді говорив, що близько 60% нерухомості перебуває у власності Fozzy Group і тільки 40% -це орендовані приміщення. Всі свої магазини розміщували в уже існуючих будівлях.

Велика закупівля

Зате в 2007 році відбулося відразу дві великі покупки Fozzy Group. У вересні 2007 року Fozzy Group і компанія БМ-Трейд (її кінцевий бенефіціар – литовський рітейлер Sanitex) уклали договір, в результаті чого понад 40 магазинів, що працювали під брендом Бумі-Маркет, стали до кінця 2008 року частиною торгової мережі Фора. Загальна площа магазинів мережі – 24 000 кв. м в Києві, Київській, Чернігівській, Сумській та Житомирській областях.

У власність холдингу перейшли як торгові площі, так і операційна частина бізнесу БМ-Трейд, що дозволило компанії посилити позиції в Києві та області. Вартість угоди оцінювали в $30-50 млн, оскільки велика частина магазинів працювала на орендованих площах.

Через два місяці, в листопаді 2007 року, компанія завершила операцію з поглинання запорізької торгової мережі КИТ (17 магазинів в Запоріжжі та 1 – в Бердянську). Мережа з 24 магазинів (ще 6 готувалися до відкриття в різних містах Запорізької області) була оцінена господарями в $30 млн. За умовами угоди, Fozzy встановив контроль над операційною діяльністю запорізької мережі. Крім того, холдинг отримав право довгострокової оренди приміщень магазинів, що включали в себе відразу чотири формати: магазини преміум-класу Кит-Фаворит, звичайний маркет КИТ, мінімаркет Хіт і cash & carry ЄвроКит.

Тоді компанія Інтермаркет підрахувала, що «цивілізований роздріб» вже займає 33% українського роздрібного ринку. Згідно з дослідженням міжнародної консалтингової компанії A.T. Kearney, Україна в 2006 році зайняла 4-е місце за інвестиційною привабливістю для міжнародних торговельних мереж. У свою чергу національні торгові мережі активно розвивалися за рахунок регіонів, бо в Києві відчувався дефіцит торговельних площ, а конкуренція між мережами значно зросла.

Розподіл конкурентів

У 2010 році Fozzy Group збільшила товарообіг своїх торгових мереж на 37,5% – більш ніж до 16 млрд грн. До кінця року загальна кількість магазинів у продуктових торгових мережах групи склала 323 точки. Не в останню чергу за рахунок зайняття площ, які раніше належали конкурентам.

Так, в липні 2010 року на місці чотирьох магазинів Spar в Черкасах відкрилися точки Cільпо, завдяки угоді з переуступки прав оренди на магазини, склади й устаткування.

У грудні 2010 року Сільпо викупив торгові площі 7 магазинів ЮСІ в Харкові. Приватна промислово-торговельна фірма ЮСІ об’єднувала 8 продовольчих магазинів, 7 з яких були розташовані в Харкові і 1 – в Рівному. Сумарна торгова площа мережі становила близько 5000 кв. м. Магазини мережі ЮСІ працювали в різних форматах (торгова площа від 300 до 1200 кв. м), тому тільки частина з них змінила вивіску на Сільпо.

У серпні 2011 року Сільпо зайняли місце трьох київських магазинів Rainford дніпропетровських бізнесменів Олександра Мартинова і Бориса Цейтельмана. Ще Rainford переуступив право оренди на сім магазинів в Запоріжжі та Дніпропетровську. Всього в мережі на той момент було 16 магазинів (включаючи куплені раніше точки «Большая ложка»). Переговори про продаж велися й з Varus, який розділив з Сільпо торгові точки, що лишилися.

Цікаво, що перший магазин Fozzy Group спочатку працював під вивіскою «Партнер-Вишневий», а сам бренд «Партнер» належав Rainford, з якою працювали на умовах франшизи. Так колишній покупець франшизи купив свого франчайзі.

Втім, скуповували не тільки магазини конкурентів. Вересень 2015-го ознаменувався придбанням за $10-16 млн магазину DIY Нова лінія площею близько 5000 кв. м.

Через чотири роки, в 2015-му, після закриття мережі супермаркетів Амстор, на їх місці відкрилися магазини Сільпо. В даному випадку мова не йде про поглинання або передачу прав оренди, але для надання максимально повної інформації про історію розвитку мережі, цей факт ми залишили у таблиці.

Влітку 2015-го супермаркет Сільпо на 2900 кв. м відкрився в Рівному в ТРЦ Чайка на площах, раніше займаних магазином мережі Край, яка була виставлена власником, Анатолієм Юркевичем, на продаж. Роком раніше аналогічний магазин відкрився на місці Край в ТЦ Фестивальний на житловому масиві Троєщина в Києві. Також Сільпо активно поглинав майданчики Фуршет в торгових центрах Києва, наприклад, в ТЦ Гуллівер.

У жовтні 2015 року було відкрито Сільпо на Оболоні, де раніше розташовувався преміум-супермаркет мережі Маленький Принц (до цього називався Delight) компанії Іллі Грінберга.

У вересні 2017 року було відкрито 240-й за рахунком Сільпо. Цей магазин на 1300 кв. м з’явився в Києві на місці, де понад десять років працював супермаркет мережі West Line, яка в 2016-му остаточно пішла зі сфери роздрібної торгівлі.

Після чого рітейлер зосередився на оновленні вже існуючих об’єктів, підвищенні ефективності бізнесу й органічному розвитку в нових локаціях, в тому числі в ТРЦ, що відкриваються. Інформації про нові або майбутні операції поки що немає, але напевно власники групи придивляються до привабливих об’єктів, в тому числі й працюючих мереж. Посилення конкуренції та брак майданчиків посилюють боротьбу за доступні площі, тому можна очікувати появи нових Сільпо замість менш щасливих суперників.

З’їли і переварили

Методика інтеграції нових магазинів в мережу Сільпо виглядає приблизно так: створюються робочі групи по кожному об’єкту. Первісне їх завдання – визначити формат магазину, який буде розміщений в купленому або орендованому приміщенні, а також мережі, до якої увійде дана точка (Сільпо, Фора і т.д.).

Виходячи із прийнятого рішення визначається обсяг робіт (ремонт, розміщення обладнання) і складається план реструктуризації управління (якщо це вже діючий магазин).

Успішний досвід окремих регіонів впроваджується по всій мережі. Робота магазинів порівнюється за різними показниками. Наприклад, якщо в магазині працює 100 осіб, а в іншому з такими ж показниками тільки 20, то потрібно працювати так, як працюють в другому регіоні. І так далі, по всіх сферах і напрямках.

Читайте також –

Сільпо 20 років: топ-20 маловідомих фактів про флагманську мережу Fozzy Group


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку