
Фармопіка під обстрілами: як Подорожник підтримує країну у часи великої війни


Засновник та президент поштово-логістичної групи компаній Meest Ростислав Кісіль про ймовірне відновлення економіки та розвиток галузі логістики у 2021 році.
Цей матеріал доступний російською мовою
Засновник та президент поштово-логістичної групи компаній Meest Ростислав Кісіль розповів у своїй колонці для Delo.ua про перспективи розвитку світової та української економіки в 2021 році й зокрема, як буде змінюватися сфера електронної комерції та логістики. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цього матеріалу.
Новини про вакцину змусили світові рейтингові агентства та навіть політичні організації змінити прогнози на рік у позитивний бік — зараз вони пророкують збільшення світового ВВП на близько 5%, що є гарним відновленням.
Проте все буде залежати від темпів та ефективності розповсюдження доз. Невдачі з виробництвом та транспортуванням можуть на місяці відкласти довгоочікувану перемогу над пандемією. І чим довше ми будемо чекати цієї перемоги, тим більше може постраждати економіка.
Перед індустрією логістики постала задача, з якою, як говорять гравці, вони ніколи не стикалися. Один з головних викликів — налагодити процес доставки десятків мільйонів доз. Для цього треба буде радикально трансформувати процеси та менеджмент транспортування.
Пандемія остаточно змінила купівельні звички. Все більше людей стали купувати речі онлайн. Проникнення електронної комерції у США за перші три місяці 2020 року зросло вдвічі — без карантину для такого зростання потрібно було б 10 років.
У 2021 році тренд продовжиться. Ще у 2020 році започаткувався тренд на масштабне розширення складських площ. Лідери індустрії почали активно інвестувати у big box — склади на майже 20 000 кв. метрів. Наприклад, Amazon, за оцінками, орендувала будівель на понад 9 млн кв. м, щоб мати змогу обробляти велику кількість посилок. І цей показник буде зростати — через пандемію та перехід споживачів до онлайн-покупок.
Інший перспективний напрям — автоматизація цих самих складських площ. Інвестиції у роботизацію будівель збільшилися понад на 50% минулого року. Роботи дозволяють компаніям збільшити швидкість та ефективність сортування, а також відправлення посилок у кінцеві точки. І деякі з них їздять навіть не по запрограмованому маршруту, а самостійно — завдяки технологіям розпізнавання об’єктів. Цьому ринку пророкують зростання до $6,8 млрд до 2025 року.
Зазнає змін і сам механізм доставки. Не варто також забувати про інструменти, з якими безпосередньо контактують споживачі. Наприклад, під час пандемії ми бачимо, що збільшеним попитом користуються поштомати. Це логічно, адже зараз це, напевно, найбезпечніший спосіб обмінюватися речами — бо немає контактів з іншими людьми. Останній рік ми у Meest активно розвиваємо цей напрям — наша мережа нараховує близько 1500 пристроїв — й продовжимо приділяти йому увагу. Наприклад, нещодавно запустили між поштоматами по Києву надшвидку доставку лише за 5 годин (для цього потрібно вкласти відправлення у поштомат до 11:00), а буквально днями запустили чат-боти для роботи з поштоматами. Тепер можна відкрити та закрити скриньку, оформити відправлення, заплатити за нього та відслідкувати прямо у популярних месенджерах — Viber та Telegram.
У 2021 році світ повернеться до серйозних кроків щодо збереження навколишнього середовища, які були відкладені через пандемію. Відбудеться одразу декілька важливих змін, що стануться синхронно.
Євросоюз нарешті розпочне програму зеленої економіки. У її рамках Єврокомісія щороку видаватиме транши та гранти на загальну суму, еквівалентну 0,5% ВВП єврозони, на відповідні приватні проекти. Китай водночас запустить чергову економічну п’ятирічку, яка передбачає збільшення енергоефективності.
Зміни поступово доходять і до логістики — у цій галузі це особливо актуально: за статистикою, на транспорт припадає близько 14% річних викидів. І вантажні перевезення відповідальні за їх левову частку. Наприклад, вантажівки становлять лише 5% від усіх машин, але генерують 25% викидів.
Один з головних напрямків розвитку зараз — введення в експлуатацію електромобілів. Якщо споживчий ринок тут розвивається вже досить давно, то корпоративний почав набирати обертів лише рік-два тому. 2020-й став важливим у цій галузі: 10 000 електричних фургонів замовили Amazon та UPS, власне рішення представив перспективний стартап Volta, а Daimler, Ford і General Motors повідомили про плани випустити новинки у 2021-22 роках. Тому наступні кілька десятків місяців стануть, як говорять, «гарячими» для галузі: на ринок вийде одразу кілька великих та середніх гравців, що поступово робитимуть галузь «зеленішою».
Екологічні ініціативи — також гарний інструмент. Наприклад, ми в Meest з 2016 року за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) реалізуємо програму «Зелена логістика»: змінюємо підходи до утилізації та переробки відходів, а також впроваджуємо екотехнології у всьому ланцюжку процесів.
Крім того, ми ввели додаткову послугу «4Д: Доставка Дружня До Довкілля»: в її рамках клієнти можуть доплатити до тарифу 1 гривню, щоб зробити відправлення екологічно чистими. За даними консалтингової компанії EcoArt, саме така сума потрібна, щоб компенсувати два кілограми викидів вуглекислого газу — саме такий обсяг парникових газів утворюється під час доставки. Ці гроші потім йдуть на посадку дерев або інші проекти поглинання викидів.
Наступні місяці світ, без сумнівів, пильно спостерігатиме за розповсюдженням і дією вакцини. Від цього дійсно буде залежати багато. Але паралельно з цим відбуватимуться й інші не менш важливі процеси — зміни у світовій торгівлі та боротьба зі зміною клімату.
Джерело: Delo.ua
Читайте також –
Ростислав Кісіль, Meest: актуальні тренди доставки в 2021 році та плани власних авіаперевезень