Ростислав Кісіль, Meest: Вакцина, електронна комерція, зелені технології – що буде з економікою та логістикою у 2021 році
Засновник та президент поштово-логістичної групи компаній Meest Ростислав Кісіль про ймовірне відновлення економіки та розвиток галузі логістики у 2021 році.
Цей матеріал доступний російською мовою
Засновник та президент поштово-логістичної групи компаній Meest Ростислав Кісіль розповів у своїй колонці для Delo.ua про перспективи розвитку світової та української економіки в 2021 році й зокрема, як буде змінюватися сфера електронної комерції та логістики. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цього матеріалу.
Вакцина
Новини про вакцину змусили світові рейтингові агентства та навіть політичні організації змінити прогнози на рік у позитивний бік — зараз вони пророкують збільшення світового ВВП на близько 5%, що є гарним відновленням.
Проте все буде залежати від темпів та ефективності розповсюдження доз. Невдачі з виробництвом та транспортуванням можуть на місяці відкласти довгоочікувану перемогу над пандемією. І чим довше ми будемо чекати цієї перемоги, тим більше може постраждати економіка.
Перед індустрією логістики постала задача, з якою, як говорять гравці, вони ніколи не стикалися. Один з головних викликів — налагодити процес доставки десятків мільйонів доз. Для цього треба буде радикально трансформувати процеси та менеджмент транспортування.
Зміцнення онлайн-комерції
Пандемія остаточно змінила купівельні звички. Все більше людей стали купувати речі онлайн. Проникнення електронної комерції у США за перші три місяці 2020 року зросло вдвічі — без карантину для такого зростання потрібно було б 10 років.
У 2021 році тренд продовжиться. Ще у 2020 році започаткувався тренд на масштабне розширення складських площ. Лідери індустрії почали активно інвестувати у big box — склади на майже 20 000 кв. метрів. Наприклад, Amazon, за оцінками, орендувала будівель на понад 9 млн кв. м, щоб мати змогу обробляти велику кількість посилок. І цей показник буде зростати — через пандемію та перехід споживачів до онлайн-покупок.
Інший перспективний напрям — автоматизація цих самих складських площ. Інвестиції у роботизацію будівель збільшилися понад на 50% минулого року. Роботи дозволяють компаніям збільшити швидкість та ефективність сортування, а також відправлення посилок у кінцеві точки. І деякі з них їздять навіть не по запрограмованому маршруту, а самостійно — завдяки технологіям розпізнавання об’єктів. Цьому ринку пророкують зростання до $6,8 млрд до 2025 року.
Зазнає змін і сам механізм доставки. Не варто також забувати про інструменти, з якими безпосередньо контактують споживачі. Наприклад, під час пандемії ми бачимо, що збільшеним попитом користуються поштомати. Це логічно, адже зараз це, напевно, найбезпечніший спосіб обмінюватися речами — бо немає контактів з іншими людьми. Останній рік ми у Meest активно розвиваємо цей напрям — наша мережа нараховує близько 1500 пристроїв — й продовжимо приділяти йому увагу. Наприклад, нещодавно запустили між поштоматами по Києву надшвидку доставку лише за 5 годин (для цього потрібно вкласти відправлення у поштомат до 11:00), а буквально днями запустили чат-боти для роботи з поштоматами. Тепер можна відкрити та закрити скриньку, оформити відправлення, заплатити за нього та відслідкувати прямо у популярних месенджерах — Viber та Telegram.
Зелені технології
У 2021 році світ повернеться до серйозних кроків щодо збереження навколишнього середовища, які були відкладені через пандемію. Відбудеться одразу декілька важливих змін, що стануться синхронно.
Євросоюз нарешті розпочне програму зеленої економіки. У її рамках Єврокомісія щороку видаватиме транши та гранти на загальну суму, еквівалентну 0,5% ВВП єврозони, на відповідні приватні проекти. Китай водночас запустить чергову економічну п’ятирічку, яка передбачає збільшення енергоефективності.
Зміни поступово доходять і до логістики — у цій галузі це особливо актуально: за статистикою, на транспорт припадає близько 14% річних викидів. І вантажні перевезення відповідальні за їх левову частку. Наприклад, вантажівки становлять лише 5% від усіх машин, але генерують 25% викидів.
Один з головних напрямків розвитку зараз — введення в експлуатацію електромобілів. Якщо споживчий ринок тут розвивається вже досить давно, то корпоративний почав набирати обертів лише рік-два тому. 2020-й став важливим у цій галузі: 10 000 електричних фургонів замовили Amazon та UPS, власне рішення представив перспективний стартап Volta, а Daimler, Ford і General Motors повідомили про плани випустити новинки у 2021-22 роках. Тому наступні кілька десятків місяців стануть, як говорять, «гарячими» для галузі: на ринок вийде одразу кілька великих та середніх гравців, що поступово робитимуть галузь «зеленішою».
Екологічні ініціативи — також гарний інструмент. Наприклад, ми в Meest з 2016 року за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) реалізуємо програму «Зелена логістика»: змінюємо підходи до утилізації та переробки відходів, а також впроваджуємо екотехнології у всьому ланцюжку процесів.
Крім того, ми ввели додаткову послугу «4Д: Доставка Дружня До Довкілля»: в її рамках клієнти можуть доплатити до тарифу 1 гривню, щоб зробити відправлення екологічно чистими. За даними консалтингової компанії EcoArt, саме така сума потрібна, щоб компенсувати два кілограми викидів вуглекислого газу — саме такий обсяг парникових газів утворюється під час доставки. Ці гроші потім йдуть на посадку дерев або інші проекти поглинання викидів.
Наступні місяці світ, без сумнівів, пильно спостерігатиме за розповсюдженням і дією вакцини. Від цього дійсно буде залежати багато. Але паралельно з цим відбуватимуться й інші не менш важливі процеси — зміни у світовій торгівлі та боротьба зі зміною клімату.
Джерело: Delo.ua
Читайте також –
Ростислав Кісіль, Meest: актуальні тренди доставки в 2021 році та плани власних авіаперевезень