Постійно під прицілом: як ритейлери працюють і долають виклики у прифронтових містах

Постійно під прицілом: як ритейлери працюють і долають виклики у прифронтових містах

20.11.2024 09:00
  599
Валерія Байда

RAU розпитала торговельні мережі та ТРЦ, з якими викликами вони стикаються на прифронтових територіях та чому всупереч можливості знищення та руйнування продовжують працювати.

Минуло понад 1000 днів, як в Україні йде повномасштабна війна. На жаль, немає міста, яке не досяжне для російських ракет, проте найбільше страждають прифронтові регіони. Тут і часті тривоги, і через близькість до фронту менше запасу часу, щоб швидко перейти в безпечне місце. Проте життя тут триває. Магазини, заклади та ТРЦ працюють, а ритейлери продовжують відкривати нові точки, щоб українці мали доступ до харчових продуктів, ліків, одягу, електротоварів тощо.

Про роботу у прифронтових містах

Зараз у прифронтових містах та селах працює 709 відділень та 2491 поштомат Нова пошта. З березня 2022 року по 11 листопада 2024 було відкрито 268 відділень та встановлено 1640 поштоматів.

Мережа Comfy має 18 магазинів у прифронтових містах на Сумщині, Харківщині, у Запоріжжі та Миколаєві. З початку повномасштабного вторгнення відкрились або відновили роботу п’ять магазинів мережі, проте через постійні обстріли у серпні 2024 року довелось вдруге закрити магазин на Донеччині в Покровську.

Мати можливість придбати необхідні ліки – критично важливо, тож мережа Аптека 9-1-1 активно працює у віддалених та прифронтових регіонах. До прикладу, наразі у Харківській області функціонує понад 350 аптечних закладів, також працюють аптеки у Сумській, Запорізькій, Донецькій, Дніпропетровській та Херсонській областях. Також у найвіддаленіших куточках прифронтових територій, де немає стаціонарних аптек, впровадили проєкт мобільних аптечних пунктів (МАП).

«Перший в Україні МАП мережі розпочав роботу під брендом Аптека 9-1-1 на Харківщині 18 січня 2024 року. Наразі вже три мобільні аптечні пункти нашої мережі курсують прифронтовими районами Харківської та Херсонської областей, обслуговуючи понад 150 населених пунктів», – відзначили в Аптека 9-1-1.

Мережа lifecell у велику війну відкрила чотири магазини на прифронтових територіях, а загалом працює 40 точок у Донецькій області, Запорізькій, Харківській та Херсонській. Також до листопада 2024 року працював магазин в місті Покровськ, проте зважаючи на безпекову ситуацію вимушені були його закрити.

З 2022 року Rozetka змогла відкрити 13 нових магазинів у прифронтовій зоні: наразі працює 39 відділень. Першим став магазин у Словʼянську, далі – у Краматорську, згодом – у Костянтинівці та Дружківці. Зросла кількість магазинів і в Харкові та у Дніпрі.

Два торговельні центри Arricano знаходяться у прифронтових містах – ТРК Сонячна Галерея у Кривому Розі та ТРК City Mall у Запоріжжі. У січні 2024 року внаслідок ракетної атаки міста Кривий Ріг, було пошкоджено ТРК Сонячна Галерея. Проте лише один бренд прийняв рішення про вихід з проєкту, інші – розпочали ремонтні роботи та оперативно відновили приміщення. Наразі тут працює 95 магазинів та закладів, а у жовтні відновив роботу фуд-корт та відкрився новий магазин польського бренду Sinsay. Ще кілька партнерів знаходяться на адаптації та мають відкритися наприкінці цього року та початку наступного.

Про критерії вибору міста для нового відкриття

Нова пошта працює в усіх прифронтових областях. Якщо не знаходять стаціонарне приміщення під відділення, працюють мобільним відділенням. «Ми потрібні волонтерським та благодійним фондам, які доставляють гуманітарну допомогу. Ми потрібні бізнесам, які там попри складні умови продовжують працювати – через нас вони замовляють сировину для свого виробництва та відправляють потім свою продукцію замовникам по всій Україні. Ми потрібні звичайним людям, які через нас замовляють ліки, продукти, одяг, побутові речі з інтернет-магазинів, адже через руйнування інфраструктури не вистачає необхідних товарів», – коментують у прес-службі компанії.

В мережі Comfy плани щодо відкриття нових магазинів в регіонах, які розташовані найближче до зони бойових дій, узгоджуються з урахуванням безпеки для команди, кількості населення, економічної доцільності та попиту. Наприклад, відкриття магазинів у Миколаєві стало можливим тільки після деокупації Херсонщини, коли припинились масовані обстріли і в місто почали повертатись жителі.

Про виклики у прифронтових містах

Очевидно, що основний виклик прифронтових міст – це безпека і співробітників, і клієнтів. Також зважаючи на те, що в Україні кадрова криза, є проблема швидкого закриття вакансій у прифронтових місцях. Проте з цікавого, дехто з ритейлерів каже, що вакансії закриваються швидше, ніж, скажімо, на Закарпатті, та й чим ближче до лінії фронту, тим менше плинність кадрів.

У Нова пошта підтверджують, що у прифронтових містах іноді є проблеми з пошуком працівників. Особливо там, де трапляються дуже часті обстріли і люди просто виїжджають. А ось з логістикою проблем немає. «Наш споживач не відчуває різниці ні в сервісі, ні у швидкості доставки: чи він відправляє посилку до Херсона, до Слов’янська чи у будь-яке тилове місто», – кажуть у прес-службі. Проте нерідко буває так, що відділення працюють у населених пунктах з невеликою кількістю населення, і їх оборот досить низький у порівнянні з довоєнним періодом.

У мережі Comfy також зауважують, що мають проблему дефіциту кадрів у прифронтових містах, та й в цілому по країні. «Через внутрішню міграцію, мобілізацію та небажання офіційно працевлаштовуватись, укомплектувати магазини в Запоріжжі, Києві чи Івано-Франківську однаково складно. Також якщо раніше на посаду було 8-10 кандидатів, то сьогодні їх 2-3 – максимум», – коментує Наталія Кутузова, операційна директорка мережі.

А ось в мережі Rozetka кажуть, що у Донецькій області та Харкові легше знайти працівників, ніж, наприклад, на Закарпатті.

У прифронтових містах, де розташовані регіональні об’єкти Arricano, до 30% робочого часу припадає на тривоги, а в певні місяці поточного року цей показник досягав 50%. Тривоги, наслідки ворожих атак та повідомлення про мінування скорочують час роботи ТРЦ і негативно впливають на настрої покупців та відвідуваність. Проте заповнюваність в регіональних ТРЦ становить понад 93%, вакантні загалом 7 приміщень. «Ще найгостріше відчувається дефіцит профільних спеціалістів технічних напрямків у зв’язку з тим, що певна кількість робітників мобілізовані та воюють на фронті. Частина жінок або виїхала з країни, або є внутрішніми мігрантами та переїхали в інші регіони України. Також через нестачу спеціалістів будівельних професій, не завжди вдається швидко знайти якісну заміну, щоб відкрити магазин у заплановані строки», – каже Інна Морозова, директорка з маркетингу Arricano.

Про поведінку відвідувачів у прифронтових містах

В мережі Comfy спостерігають, що неподалік фронту більше фокус на закриття базових потреб, щодо придбання коштовних товарів звертаються не так часто. «Виключення – покупки військових для власного користування та родин. Захисники, навіть далеко від дому, прагнуть створити комфорт для близьких» , – каже Наталія Кутузова. Ще одна категорія покупців – переміщені особи, які облаштовують нове житло. Зазвичай, більше купують товари для кухні та дрібний побут. Адже дуже часто доводиться починати життя з нуля

Попри значну кількість повітряних тривог в ТРК Сонячна Галерея у Кривому Розі та ТРК City Mall у Запоріжжі протягом року спостерігають позитивний тренд відновлення трафіку. Тут є великий запит та високе відвідування дитячих та сімейних заходів, адже дітям, які постійно перебувають у стресі, надважливо відволікатись, спілкуватись з друзями й отримувати позитивні емоції. «Щодо зміни споживацьких патернів, по-перше – це цільове відвідування запланованих магазинів та закладів. Покупці приходять вже з чітким запитом і тільки після покупки речей певних брендів, які запланували придбати, відвідують інші магазини та заклади. По-друге, можна відмітити скорочення часу візиту – відвідувачі швидко приймають рішення та здійснюють покупку», – каже Інна Морозова.

У мережі Аптека 9-1-1 помічають, що аптеки у прифронтових населених пунктах стали місцями, куди люди приходять не тільки за ліками чи товарами аптечного асортименту, а щоб просто поговорити, розказати про свої хвилювання чи дізнатися новини. Також жителі прифронтових територій прагнуть мати запас необхідних медикаментів вдома через непередбачуваність ситуації та активно користуються програмою «Доступні ліки», особливо літні люди, для яких це часто єдина можливість отримати потрібне лікування.

У Rozetka кажуть, що клієнти у прифронтових територіях орієнтуються на товари для безпеки й комфорту в складних умовах. Купують одразу багато позицій, більше цікавляться павербанками та зарядними станціями та набагато активніше купують з вітрин. До топу покупок також входять: мобільні телефони, напої (кава, мінеральна вода, солодка вода, енергетики), доглядова косметика, їжа швидкого приготування, консерви, батончики, зоотовари. Часто замовляють побутову техніку, разом з нею купують гарантійні сервіси – захист від пошкоджень. «Клієнти прифронтових магазинів стали більш обачними у витратах: зменшилася частка імпульсивних покупок. Частіше за все складають списки необхідного і намагаються уникати непередбачених витрат. Тому більше орієнтуються на акції та знижки, готові чекати на вигідні пропозиції та шукати альтернативні варіанти, що дозволяють заощадити. Також стали більше звертати увагу на якість товарів, їхній склад та походження. Це може бути пов’язано як із загальною тенденцією до здорового способу життя, так і з бажанням підтримати локальних виробників та український бізнес у воєнний час», – коментують в пресслужбі Rozetka.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку