Novus під час війни: які рішення дозволили мережі швидко адаптуватися до екстремальних умов та стати на шлях зростання

Novus під час війни: які рішення дозволили мережі швидко адаптуватися до екстремальних умов та стати на шлях зростання

27.09.2024 08:00
  1581
Костянтин Симоненко

Попри всі складнощі, які спіткали продуктовий ритейл з початком повномасштабного вторгнення, мережа супермаркетів Novus, що працює на українському ринку вже 15 років, змогла не тільки відновитися, але й покращити свої показники.

Про те, як Novus долає виклики війни представники компанії розповіли Liga.net в рамках проєкту “Загартовані”. RAU пропонує ознайомитися з основними показниками роботи мережі та ключовими рішеннями, які допомогли досягти таких результатів.

Масштаби бізнесу

Мережа супермаркетів Novus є частиною литовської інвестиційної компанії BT Invest, що була заснована у 2007 році Ігорем Беззубом і Раймондасом Туменасом. Магазини мережі здебільшого знаходяться у Києві та Київській області, тому під час активних бойових дій на цих територіях частина з них постраждала. Зокрема ворог зруйнував в Україні п’ять магазинів Novus (два магазини в Бучі та три в Ірпені), холодний склад мережі у Броварах і центральний офіс в Києві. Загалом збитки компанії внаслідок воєнних дій склали майже $49 млн. Пошкоджені магазини були повністю відновлені вже до кінця 2022 року. Станом на серпень 2024 року мережа нараховує 83 супермаркети Novus, 20 мінімаркетів формату «біля дому» Мі Маркет, а також два дискаунтери Хапайка. Загальна торгова площа магазинів становить 160 000 кв. м. Тут представлено загалом 40 000 найменувань різних категорій продуктів. Загальна площа торговельних комплексів компанії – 325 000 кв. м.  У компанії працює понад 7 000 осіб.

Зміни в логістиці

Керівництву мережі з лютого 2022 року вдалося повністю перебудувати логістику: знайти нових постачальників, адаптувати асортимент у магазинах під актуальні потреби, відновити постачання. На початку багато постачальників не хотіли везти товар у певні регіони чи частини Києва. Тому деякі магазини перетворили на хаби для збору та перерозподілу товарів. З часом вдалося повернутися до звичної роботи з централізованим постачанням.

У травні 2024 року запустили в роботу логістичний центр із 18 температурними зонами (від -30℃ до +24℃) загальною площею 50 500 кв. м, будівництво якого розпочали ще у 2019 році. Площа складських приміщень – 42 500 кв. м, Він об’єднав усі логістичні операції компанії під одним дахом, підвищивши ефективність роботи та скоротивши операційні витрати. Новий логістичний центр замінює сім складських приміщень, якими мережа користувалася до того. У роботі центру задіяні 90 одиниць навантажувально-розвантажувальної техніки та 400 людей. На вимогу часу він оснащений трьома потужними дизель-генераторами та сонячними панелями на даху, які в літній період забезпечують 90% потреб центру.

Енергетичний експеримент

У 2023 році компанією був реалізований пілотний проєкт зі встановлення сонячних панелей на даху одного із супермаркетів у Нових Петрівцях, що під Києвом. В обладнання компанія інвестувала $130 000. Експеримент виявився дуже успішним: ултку станція покриває 95% від потреб супермаркету. Це в поєднанні з дизель-генераторами забезпечує повну автономність. Додатково завдяки вдосконаленню систем опалення, вентиляції та кондиціонування повітря вдалося ще більше знизити споживання електроенергії. В енергоефективність своїх магазинів компанія вже вклала понад 70 млн грн. Для того, щоб забезпечити енергетичну незалежність інших торгових точок, необхідно ще близько $15 млн. Вже розробляється проєкт оснащення 30 магазинів альтернативними джерелами живлення сумарною потужністю 4 МВт. Нині наявність дахових СЕС – це обов’язкова вимога стандарту будівництва нових магазинів Novus.

Українізація асортименту

За 2,5 роки попит суттєво змінився кілька разів. У перші місяці війни українці скуповували все, що було на полицях, надалі повернулися до своїх звичних уподобань. Знизився попит на дитячі товари й іграшки, але з’явився запит на вітчизняні товари. Так у мережі Novus з’явився відділ FoodНація, де можна придбати продукцію локальних українських фермерів. Також виникла необхідність у більшій кількості доступних соціальних товарів, тому ритейлер збільшив їх асортимент зі щонайменшою націнкою.

Подолання кадрового дефіциту

Для подолання кризи впроваджуються різні підходи: перекваліфікація персоналу, залучення жінок і молоді, “вирощування” кадрів. Зокрема, в логістичному центрі вже працює близько 24% жінок, а до кінця 2025 року кількість жінок, які будуть залучені до традиційних чоловічих професій, зросте на 40% від поточної чисельності. Для залучення молоді ритейлер співпрацює з навчальними закладами, що готують фахівців у сфері торгівлі. Молоді люди можуть працювати у молодіжних кампусах — магазинах, де більшість працівників молодого віку.

Також працівники мають можливість закінчити “Novus Бізнес Академію” — школу для керівників початкового рівня, де протягом року опановують нові знання. Вже зараз більшість керівників є вихованцями академії. У 2023 році 61% усіх адміністративних позицій було закрито внутрішніми кандидатами.

Власні принади мережі – кулінарія та імпорт

Власна кулінарія стала тією родзинкою, з якою мережа прийшла на український ринок у 2008 році. Страви готують з продуктів, які привозять для кулінарних відділів свої окремі постачальники. Кожного дня у супермаркетах розраховується кількість страв — залежно від попиту. Готують їх упродовж дня невеликими порціями, щоб зберегти свіжість. Асортимент адаптують під вподобання клієнтів і змінюють з прив’язкою до сезону. Щомісяця в мережі виготовляється понад 1 700 тонн продукції власного виробництва. Щоб мінімізувати залишки, після 20.00 діє знижка 40%, а все, що не було продано – списують.

Окрім того, Novus імпортує понад 4 500 товарів із 70 країн світу: сири, м’ясні вироби, вина, консервацію. Для їх вибору фахівці компанії вивчають іноземні ринки, відвідують міжнародні виставки, де знайомляться з виробниками й умовами виготовлення продукції.

Як результат усіх вищенаведених зусиль, оборот ритейлера у порівнянні з 2021 роком зріс на 39% та на 1% збільшилася кількість лояльних покупців, досягнувши 61%.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку