Довезти й повернутися: як логістичні оператори співпрацюють з рітейлом під час війни

Довезти й повернутися: як логістичні оператори співпрацюють з рітейлом під час війни

13.06.2022 09:00
  3224
Костянтин Симоненко

Представники логістичних компаній розповіли: як зараз функціонує сегмент логістики, з якими складнощами вони стикаються, та що роблять аби постачання товарів не припинялося ані на хвилину.

Цей матеріал доступний російською мовою

До повномасштабного вторгнення росії близько 75% експортно-імпортних вантажів в Україні відправлялося морем, центральним хабом на суходолі був столичний регіон, але за три з лишком місяці активних бойових дій рітейлерам, виробникам та власне перевізникам довелося повністю перебудовувати свою роботу. Бо вже з кінця лютого морські шляхи виявилися заблокованими, а швидке просування окупантів, в тому числі до столиці, унеможливило доступ до багатьох місць зберігання товарів та втрати частини складів з товаром. Зокрема, в Київській області було втрачено п’яту частину всіх площ зберігання.

Як працюють рітейлери під час війни можна прочитати тут. Водночас як змінилися шляхи постачання та умови співпраці основних гравців логістичного ринку країни – у новому матеріалі RAU.

Виклики воєнного часу

У перші два тижні з початку війни одним із перших завдань став пошук альтернативних шляхів доставки імпортних контейнерів, які були в дорозі до України. Великий обсяг імпорту було вивантажено в інших портах по всьому світу. Адже, по-перше, спочатку виконавці не могли зрозуміти, що зробити з цими вантажами. По-друге, виникали дуже великі витрати з перенаправлення цих вантажів в інші країни.

Згодом виникли кілька шляхів доставки вантажів з портів Констанци, Гданська та Гдині.

Залізничні шляхи для перевезення вантажів наразі відкриті. Проте, за словами експертів, доставку залізницею ускладнювала відсутність усталених маршрутів та різна ширина колій в Україні й Європі. Зараз ситуація покращилася і зокрема УВК отримує більше замовлень на прорахунок саме цього ланцюжка доставки. Особливою популярністю ця послуга користується серед відправників продуктів харчування, яким важливо швидко та безпечно доставити товар. До того ж, відсутній ризик різкого зростання ціни на пальне. Серед популярних товарів – генеральні вантажі та продукти харчування.

З послуг на станціях пропонують координацію завантажень. Це і контроль завантаження або відвантаження, є комунікація з керівництвом станцій, контроль кількості відвантажених вагонів, також вагони відстежуються на всьому шляху доставки. Помітним є збільшення імпорту продукції. Нещодавно прийняте рішення про звільнення від мита на експорт української продукції може призвести до росту й експортних перевезень.

Три фактори впливу

На доставку товарів по Україні, по-перше, суттєво впливає нестабільність ситуації в регіонах, що є лініями фронту. В зв’язку з цим і вартість доставки може значно змінюватись або взагалі бути неможливою. Багато з маршрутів стали довшими через об’їзди. Наприклад, основна транспортна артерія напрямком Київ-Львів півтора місяці фактично не працювала внаслідок активних бойових дій.

Це змушує рітейлерів переглядати свої асортиментні матриці, проводити ротацію постачальників, що зменшило об’єми поставок на певний час, поки не знайдуть нових. Так, у магазинах з’явилося більше продукції тривалого зберігання. Це призводить до появи нових маршрутів доставки та умов співпраці.

По-друге, для перевезень автомобільним транспортом великим викликом стали подорожчання та дефіцит пального та брак водіїв, частина з яких пішла на фронт, а частина опинилася на окупованих територіях. «Гігантський стрибок вартості палива та його відсутність на заправних станціях, суттєво вдарили по стабільності і собівартості перевезень», – пояснюють у компанії Meest.

Вартість експортних відправлень з України в рази перевищує розцінки на імпорт. Це пов’язано з тим, що імпорту дуже мало і в більшості випадків – це гуманітарні вантажі, які з Європи перевізник везе майже безкоштовно. Тож вся затратна частина падає саме на експортний маршрут.

По-третє, це відмова від накопичення та зберігання товарів на складах. Тепер рітейл почав працювати «з коліс», намагаючись мінімазувати залишки, щоб у разі можливої атаки на склади не було втрат товару. Тим більше, що деякі виробники намагаються пропонувати самовивіз аби концентруватися лише на виробництві.

Рітейлери перебудовують свої ланцюги постачання, тому що частина перевізників також мають певні втрати по транспорту й персоналу. Тому одним із головних завдань є пошук нових перевізників. Як показав досвід війни, найбільш ефективним є поєднання послуг як власного транспорту, так і найманого, як сил власної логістики, так і використання логістичних компаній.

Ключові відмінності

Президент групи компаній Meest Ростислав Кисіль розповів RAU, що після певного шоку на перших тижнях війни логістика почала поступову «акліматизацію» до поточних воєнних умов ведення бізнесу. Серед ключових відмінностей з логістикою довоєнного періоду він називає декілька.

По-перше, ніхто з клієнтів вже не вимагає доставку одразу і негайно, як було у стандарті до війни – за 24 години, тому, що це суттєво більші витрати на логістику. Новий стандарт – доставити у погоджений термін, який мінімум на добу-дві може бути довшим в окремих регіонах.

«По-друге, наразі практично зникла система розрахунків за товар напрямку В2С (e-com) «післяплата», а працює виключно «передплата», по замовленнях з інтернету», – констатують в Meest.

Також суттєво зріс попит на відправлення з України за кордон, спричинений переїздом туди шести мільйонів жителів країни. Зростає у розрахунках частка використання платіжних карток. «Поступове звільнення територій країни, припинення обстрілів, повернення бізнесу до роботи буде сприяти і поверненню стандартів логістики, які особливо активно будувалися останні 10 років в Україні», – зазначають у компанії Meest.

Ринок логістичних послуг відновлюється поступово, від нарощування логістики для виробників і продавців критично необхідних речей для населення: продукти харчування, побутова хімія, одяг, товари для дому, ремонту, до поступової появи потреби в напрямку побутова техніка, спорт, тощо. Для відкриття всього спектру довоєнного попиту населення треба звичайно закінчення війни і стабілізація джерел доходів населення.

Умови співпраці також змінилися:

  • Скоротилися терміни розрахунків за надані послуги;
  • Оптимізувалися по кількості і подорожчали тарифні пропозиції;
  • Враховуються в договорах ризики роботи в прифронтових регіонах;
  • Зменшився набір і жорсткість вимог до умов рівня сервісу.

Як логістичні оператори змінюють свою роботу

Серед поточних проблем в компанії Meest відзначають зміну навантаження на мережу складів у зв’язку з зменшенням на 50-60% обсягів відправлень. Це поставило важкі завдання перед логістами по оптимізації персоналу, складських площ, суттєвій зміні операційних процесів. Так, подорожчання палива та його дефіцит вплинуло на собівартість головних логістичних ланок та необхідність перегляду тарифів в і так не простий для замовників та споживачів час.

Звичайно питання безпеки працівників, організація безперебійної роботи у прифронтових регіонах з постійними обстрілами – це теж великий виклик. Для забезпечення надійного сервісу Meest відновив роботу понад 3000 відділень, та адресну доставку по всіх областях, окрім Донецької, Луганської і Херсонської.

«Активно надаємо можливість відправити посилки за кордон по доступних тарифах. Якщо в перші два місяці війни на логістику суттєво впливали залишки евакуйованих посилок з охоплених війною регіонів, то на сьогодні ці всі обсяги відправлень «на збереженні» опрацьовані і доставленні адресатам. Логістика Meest готова по конкурентній ціні виконувати прийнятний по якості сервіс доставки до відділень, поштоматів і на адреси по Україні», – пояснюють у компанії.

Тут раді надавати відповідальний сервіс як для великого бізнесу, так і для малих і середніх гравців ринку електронної комерції. Зокрема, у спеціалізованих відділеннях легкої відправки посилок, яких найближчим часом буде не менше 1000 у всіх регіонах України, можна без черги відправити посилки за кілька хвилин і так само легко отримати кошти від клієнтів.

Секторальні особливості

В окремих сегментах логістики товарів є свої особливості. Так в компанії FashionLogistics, яка надає логістичні послуги переважно для fashion-сегменту, відмічають, що у першу чергу змінилося розташування та кількість магазинів й розподільчих центрів. За три місяці війни декілька разів схема транспортної логістики повністю змінювалась. Спочатку потрібно було вивезти товар та торгове обладнання з міст, у яких почались бойові дії. По друге, більшість рітейлерів відкрили додатковий склад на заході Україні. Це повністю змінило схему доставки товару від постачальника, тому що частина товару знаходиться наприклад у Києві а інша частина у Львові.

«Найбільше потребують наших послуг клієнти, у яких були знищені склади та яким необхідно швидко налагодити складську й транспортну логістику на вже існуючій інфраструктурі. Також при зменшені об’ємів поставок рітейлери скорочують складські приміщення та шукають можливість економії у співпраці з логістичним оператором», – пояснює CEO FashionLogistics Олег Трембіцький.

Тому стояло завдання швидко відкрити додатковий склад на західній Україні. Так почав працювати склад у Львові, та продовжує роботу склад компанії у Києві. Організаційну структуру було змінено та частину персоналу було переведено на новий склад на заході країни.

«Зараз час великих змін у логістиці взагалі. До 24 лютого 2022 року вакантність складів була на рівні 1-2% . Після цього приблизно 200 000 кв. м складських приміщень було повністю знищено та ще 170 000 кв.м частково зруйновано. Тому країні потрібні нові складські приміщення, у першу чергу на західній України та у Київській області», – відмічає Олег Трембіцький.

З середини квітня спостерігається пожвавлення попиту на послуги логістики, багато хто цікавиться чи не зростали ціни, які маршрути та схеми доставки є наразі найбезпечнішими та найефективнішими.

Загалом оператори кажуть, що робота з кожним зверненням клієнта ведеться персонально та індивідуально прораховується кожний доступний вид доставки. Компанії намагаються якомога більше підтримати кожного свого клієнта, розуміючи, що тільки разом можна перемогти в ці важкі для країни часи.

Читайте також –

Складне питання: як український рітейл переживає втрату частини складів, та як це змінює логістику


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку