Ювелірний дім SOVA: Зараз не час толерантно відноситися до збитків
Скільки магазинів втратила мережа SOVA через російську агресію, як у компанії скорочують витрати задля продовження роботи та як змінився попит на ювелірні прикраси у воєнний час.
RAU поспілкувалася з командою ювелірного дому SOVA. В компанії розповіли про зміни, який зазнав бізнес рітейлера за майже три місяці війни та як компанія вирішує поточні проблеми.
– Наскільки війна змусила перебудовувати процеси компанії, її принципи розвитку та взаємодії з партнерами?
– Зміни відбулися значні. На певний час ми були вимушені зупинити роботу повністю. Деякі з наших магазинів знищені, пошкоджені або знаходяться на тимчасово окупованій території. Значна частина працівників були вимушені залишити свої домівки. Зупинилися виробництво та логістика. Постачання товару стало неможливим, а переміщення значно ускладненим. Відвідуваність сайту впала у чотирнадцять разів, а продажі на 98%.
Таким був ефект перших тижнів. Але ми швидко зрозуміли, що маємо відновлювати роботу, щоб мати можливість платити податки та виплачувати заробітну плату і таким чином підтримувати працівників.
З середини березня почали відновлювати діяльність там, де це можливо. Відкривали магазини, враховуючи міркування безпеки та ситуацію у регіонах. Таким чином відновили роботу близько 70% мережі. Але ситуація постійно змінюється. Наприклад, на цьому тижні ми припинили роботу торгівельної точки в Одесі внаслідок руйнування ТРЦ. Також ми прийняли рішення про відновлення діяльності виробництва. Вже виконали підготовчі дії та запустили роботу.
– Скільки магазинів повернулися до роботи та чи вдалося зберегти всю мережу попри військові дії агресора?
– Станом на 11 травня 2022 року в мережі SOVA працює 25 торгових точок з 45. За актуальною інформацією працюючих магазинів можна слідкувати в соцмережах бренду. На жаль, в результаті ворожих обстрілів ми втратили три торговельні точки: ТРЦ ПортCity, Маріуполь; ТРЦ Fabrika, Херсон; ТРЦ Nikolsky, Харків. Ще два пошкоджено: вул. Сумська, 69, Харків; ТРЦ Retroville, Київ. Припинено роботу магазину в Одесі в ТРЦ Riviera.
– Як змінився попит на товари у вашій мережі?
– З початком війни попит на ювелірні прикраси в мережі SOVA знизився майже вдвічі. Тепер клієнти більш цілеспрямовано відвідують наші магазини. Теперішня ситуація дуже схоже на перші місяці пандемії. Зазвичай, обирають лаконічні вироби з низького та середнього цінового сегменту.
– Яку приблизно долю асортименту довелося скоротити чи змінити?
– Загалом асортимент залишився без змін. До 5% асортименту прикрас тимчасово недоступні через вимушену паузу на виробництві, яке знаходиться в Києві.
– Наскільки змінилися логістичні процеси в компанії?
– Ми здійснили певне переформатування роботи, підсилили контроль. Але базові елементи залишилися без змін. Останні кілька тижнів ситуація вирівнюється. Критичних проблем з логістикою не маємо.
– Зараз багато компаній скорочують другорядні витрати аби втримати бізнес. Які заходи ви вживаєте?
– Основне питання це домовленості з орендодавцями. Абсолютна більшість із розумінням ставляться до ситуації та надають знижки. Але є і ті хто не в повній мірі розуміє нові реалії. Такі магазини ми зачиняємо. Зараз не час толерантно відноситися до збитків.
Скорочення видатків відбулися по всіх статтях. У тому числі заробітна платня працівників. Нажаль, ми не маємо змоги виплачувати заробітну платню усім працівникам у повному обсязі. У березні та квітні відбулися незначні скорочення чисельності працівників. Меньше 10%. У травні також будуть скорочення персоналу. Частина цих скорочень відбувається органічно. Є ті, хто виїжджають за кордон та не планують повертатися, або змінюють регіон чи напрям діяльності. Одночасно із скороченням, ми продовжуємо наймати нових працівників. На посади, котрі не закриваємо внутрішнім резервом, ми залучаємо нових працівників. За останній час на роботу прийняті 15 працівників. Це стилісти-консультанті та адміністратори магазинів.
– Це вплине на розвиток мережі?
– Незважаючи на скорочення видатків, прийнято рішення про подальший розвиток. Ми вже погодили та готуємо відкриття нових магазинів, і плануємо продовжити розвиток мережі. Також, плануємо й надалі розширювати можливості нашого виробництва. Готуємо вихід нових колекцій.
– Чи працює онлайн-напрямок і за яким принципом?
– Ми запустили інтернет-магазин в середині березня. В процесі відновлення ми перелаштовували нашу модель роботи та логістики і гнучко реагували в залежності від ситуації. Спочатку ми видавали замовлення з магазинів та відправляли замовлення з передоплатою. Потім поступово повернули до наших послуг замовлення з післяплатою (але з обмеженнями на сумму до 10 000 грн). Загальний тренд онлайн-напрямку – це поступове відновлення трафіку з помірним зростанням кількості замовлень.
– Чи є у вас якісь проблемні питання з орендодавцями? Які саме?
– У березні проблемна ситуація виникла з ТРЦ Sky Мall. Керівництво ТРЦ відмовилося надати орендарям доступ до їх торгових точок і товарних залишків, вимагаючи орендну плату за березень. Згодом ситуацію вдалося вирішити та вивезти товар.
– З якими труднощами наразі стикаєтеся та які є шляхи їх подолання?
– Головне обмеження – це безпека. Ми не можемо відновити роботу там, де це небезпечно. Значним фактором є виїзд багатьох працівників з місця постійного проживання. Це необхідно враховувати при відкритті торгівельних точок. Але в даній ситуації позитивний вплив має лояльність працівників. Абсолютна більшість готові повертатися та виходити на роботу. Окремо виникло питання безперервного надходження всього необхідного для виробництва. Ці питання ще у роботі.
– Поділіться досвідом волонтерської діяльності вашої мережі.
– В перші дні війни компанія SOVA перерахувала 1,5 млн грн на підтримку українських військових та з початку протистояння допомагає забезпечити всім необхідним територіальну оборону. Співробітники SOVA займаються волонтерською діяльністю в різних містах України. Члени команди задіяні в абсолютно різних сферах допомоги – логістика, фасування продукції, доставка продуктів та ліків тим, хто цього потребує, перша медична допомога, плетіння сіток та інше.
Читайте також
Олексій Панасенко, Novus: Офіс компанії знищено практично повністю, він знаходився у ТРЦ Retroville