Як Фокстрот перебудовує складську логістику у воєнних реаліях
Попри втрату центрального складу в Гостомелі за три місяці рітейлеру вдалося перезапустити складську інфраструктуру, вийти на довоєнні показники ефективності та забезпечити регулярне поповнення полиць магазинів товаром.
Що стало відправною точкою для зміни курсу, з якими проблемами зіткнулися і як налаштовували логістичні процеси у нових реаліях RAU розповів Вадим Осинський, начальник управління ланцюга поставок мережі Фокстрот.
Про складські активи довоєнного часу
Основний склад компанії загальною площею 33 000 кв. м був розміщений у Гостомелі. Також ми мали склад у Дніпрі, який забезпечував потреби східного регіону, площа якого складала залежно від сезону продажів: від 4000 до 12 000 кв. м. У високий сезон був задіяний ще склад наших партнерів у Козаровичах Київської області: для розміщення великої побутової техніки, необхідної для виконання планів високого сезону продажів, на 4000 кв. м.
На початок війни ми оперували гостомельським та дніпровським складами.
Невтішні новини з Гостомеля
Протягом першого тижня бойових дій склад «Гостомель» уже не працював. Ми повністю призупинили обробку товару, на роботу виходили лише співробітники охорони. Але 3 березня зв’язок з охоронниками перервався, а через день наші орендодавці повідомили, що складські приміщення – у вогні. При чому, це помітили здалека, оскільки дістатися туди з відомих причин було неможливо. Потім ми стали отримувати інформацію про мародерства, вчинені російськими окупантами.
Оскільки на цій території йшли активні бойові дії, оцінити масштаби пожежі та наслідки пограбувань у нас не було жодної можливості. Вперше потрапили туди через 1,5 місяці – одразу після звільнення Київщини. А повний доступ для оцінки збитків отримали після розмінування території.
Коли ми дістались до нашого гостомельського складу, то зрозуміли, ще майже нічого не вціліло – ані товар, ані основні засоби. Збитки, нанесені пожежею та пограбуваннями, склали понад півмільярда гривень.
З моменту, коли ми тільки дізналися про пожежу, тобто це був початок березня, розпочалася історія з пошуком нового майданчику та сценарію щодо подальших дій.
«Найближчі півроку – приміщень не буде»
Цю фразу ми неодноразово чули, коли вирушили в західні регіони у пошуках нового майданчику для складу. Адже в країні – війна, і західні області, де відносно було безпечно, стали тилом, організовуючи прийом і переміщення гуманітарної допомоги, тому вакантність складських приміщень на той момент скоротилася майже до нуля.
Чому ми обрали цей напрямок? На той момент усі, хто мав змогу, з огляду на умовну безпеку мігрували на захід. Інший важливий чинник – зміна ланцюга поставок, що раніше реалізовувався з моря (Одеси) – до центру. А нині – всі поставки стали можливі лише транзитом через західний кордон, переважно Румунії, Польщі й Угорщини.
Наша команда об’їздила околиці Львова, була в Трускавці, Червонограді, Тернополі, Івано-Франківську, Хмельницькому. Але навіть якщо траплялися вільні варіанти, вони не підходили під потреби бізнесу.
Та поки ми були в пошуках, у наших партнерів у Львові (компанія Євротек, в яких орендуємо приміщення під три магазини Фокстрот), з’явився оптимальний для нас варіант. 11 квітня ми «зайшли» туди на першу секцію – площею 3000 кв. м, і вже 15 квітня почали отримувати товар від постачальників, та розподіляти його по мережі. За місяць запустили другу секцію, що в сукупності наразі становить 6000 кв. м.
Швидкість важливіша за витрати
Під час пошуку складу ми одразу відмовилися від сторонніх послуг інших 3PL-операторів з прийому, обробці та зберігання товару. Оскільки системні процеси інтеграції з новим підрядником, особливо, якщо він раніше не працював з побутовою технікою та електронікою, зайняли би багато часу.
Тому звернулися до наших існуючих партнерів з гостомельського складу, компаніїPakline Ligistics, з пропозицією «мобілізувати» співробітників, які готові були переїхати та працювати у Львові. Допомогли їм з переїздом, знайшли житло та допомагаємо його оплачувати. Ключовим співробітникам, що запускають процес, запропонували проживання у нашому львівському «готелі» на базі магазину. Для нас важливішою була швидкість, ніж витрати. Відповідно, налаштування всіх процесів у нас зайняло набагато менше часу, ніж це було б з новим підрядником.
Наразі 50% персоналу складу «Львів» – колишні працівники складу «Гостомель». За два тижні ми вийшли на такі ж показники продуктивності, що мали в Гостомелі. Зараз відвантаження товару в магазини відбувається два рази на тиждень, але в подальшому, цю частоту ми будемо нарощувати. Зі складу працюють основні поштові перевізники – Укрпошта та Нова пошта, працює віддалений продаж для всіх магазинів компанії.
Роль складу «Дніпро» та залучення партнерських локацій
Станом на кінець травня в мережі Фокстрот працює в середньому 90 магазинів – залежно від поточної ситуації в регіоні. Близько 65% торгівельних точок обслуговує склад «Львів», 35% магазинів – «Дніпро».
Разом з тим, вже на початку травня ми зрозуміли, що цих потужностей нам не вистачає для великої побутової техніки, адже незабаром сезон холодильної техніки, попит на яку ми все ж очікуємо. Тому підключили ще один партнерський склад неподалік столиці для прийому, зберігання та розподілу потоку цієї категорії товару. Загальна складська площа, якою зараз оперує Фокстрот, наразі складає 15 000 кв. м.
Чи буде «повернення» в столицю
Прораховувати потреби складської інфраструктури в таких умовах дуже складно, але ми маємо певні передумови того, що попит на техніку та електроніку до осені частково відновиться.
Ми розуміємо, що для більшої ефективності маємо оперувати потужними складськими запасами в столичному регіоні, наразі розглядаємо декілька об’єктів такої нерухомості у Київській області, а також майданчики під будівництво нового складу компанії (BTS). Ще вивчаємо це питання. А поки працюємо над регулярним поповненням товарних запасів, щоб наші покупці могли придбати все необхідне з асортименту побутової техніки та електроніки вже сьогодні.
Читайте також –
Перезапуск магазинів, програма кешбек та покупка частинами: як працює Фокстрот у травні