
У ТРЦ Blockbuster Mall відкривається магазин Half Price


Компанія АгроТехБізнес, від назви якої утворилися тепер всім відомі три великі літери АТБ, була заснована 1 листопада 1993 року. За майже 32 роки свого існування ритейлер розширив мережу більш ніж у 213 разів: від перших шести гастрономів у Дніпрі до 1281 магазину станом на липень 2025 року.
Liga.net розповіла про найбільшу українську мережу супермаркетів АТБ у цифрах і фактах. Найцікавіші з них RAU представляє у адаптованій версії.
Космічні темпи зростання
Наразі АТБ є найбільшою за кількістю магазинів мережею супермаркетів в Україні, яка присутня у 336 населених пунктах в 125 районах 22 областей.
У 1997 році, після того, як шість гастрономів з назвами дерев («Клен», «Тополя», «Сосенки», «Терен», «Калина», «Каштан») об’єдналися в одну мережу, з’явився перший магазин за межами Дніпра – в Кривому Розі. А ще за рік мережа з кількох десятків магазинів (тоді ще прилавкової торгівлі) отримала свою нинішню назву.
Першу сотню супермаркетів ритейлер мав уже в 2004 році, тобто через 11 років після заснування мережі. Далі справи пішли веселіше: за сім років мережа виросла вп’ятеро – до 500 торгівельних точок.
В 2016-му з’являється новий формат «чорного АТБ» з сучасним дизайном та обладнанням. Усі наступні магазини відкриваються у цьому форматі.
Вперше відмітку у 1000 магазинів мережа АТБ перетнула тільки в березні 2019 року, хоча могла зробити це значно раніше якби не російське вторгнення 2014-го і втрата близько двох сотень магазинів у Криму та на Донбасі. Напередодні повномасштабного вторгнення, як тоді повідомили RAU у компанії, на кінець 2021 року мережа налічувала 1314 магазинів. Тобто зростала приблизно по 120 магазинів на рік (інколи й по 150). Зараз щороку відкривається по 40-50 нових магазинів. Щомісяця з’являються нові. Наприклад, у червні 2025 року відчинили свої двері шість нових супермаркетів.
Інфографіка Liga.net
Середня площа магазину складає 600-700 кв. м (середня торгова – близько 450 кв. м). Найбільший магазин компанії, площею 1173 кв. м на дев’ять кас працює в Одесі. Найменший знаходиться в Кропивницькому і займає всього 148 кв. м та три каси.
Тепер мережа супермаркетів АТБ — це комплексна корпоративна екосистема, яка щодня обслуговує понад 3 млн покупців. В її роботі задіяно 59 000 українців, що робить компанію найбільшим приватним роботодавцем в державі і другим в державі – після Укрзалізниці. Варто відзначити, що більше 46 000 співробітників – це персонал саме супермаркетів. Більша частина робітників (67%) – жінки. Щороку на роботу в АТБ наймають понад 4000 людей.
В середньому магазини АТБ мають однаковий асортимент на 3700 SKU. Виключення — магазини поблизу лінії боєзіткнення з «військовим асортиментом» життєво необхідних товарів (загалом 500-700 SKU). Зазвичай люди купують 6-7 позицій за один візит. Середній чек становить більше 250 грн. В топ-5 найпопулярніших товарів входять: банани, цукор, яйця, картопля і Coca-Cola (2 л). Один касир встигає обслужити 350 покупців за зміну, витрачаючи в середньому одну хвилину на кожного.
Мережа працює у форматі м’якого дискаунтера, де приблизно третину асортименту складають товари власних торгових марок АТБ. Цю продукцію виготовляють 200 підприємств-партнерів, дехто постачає її вже більше 15 років. Такі товари мають найбільший попит через привабливу ціну, яка обумовлена відсутністю витрат на рекламу. В компанії кажуть, що товари ВТМ АТБ задовольняють усі потреби споживача.
Минулої осені мережа АТБ запустила нову власну торгову марку «День у День» і тепер має чотири основні ВТМ. У ціновій лінійці нова ТМ «День у День» розмістилася між бюджетною ТМ «Розумний вибір» та ТМ «Своя лінія», що пропонує товари сегмента середній плюс. Преміальний сегмент товарів у магазинах найбільшої вітчизняної торгівельної мережі представлено ТМ «De Luxe Foods & Goods Selected». Приваблива ціна та якість товарів для щоденних покупок 3 млн українців забезпечили ритейлеру зростання товарообігу з 176,9 млрд грн у 2022 році до 248,8 млрд грн у 2024-му.
Під час повномасштабного вторгнення, що спричинило злам звичних ланцюгів постачання, власна система логістики полегшила ритейлеру забезпечення магазинів найнеобхіднішими товарами. Зараз АТБ має чи не найбільшу логістичну інфраструктуру в країні. Так, вісім власних і один орендований розподільчі центри загальною площею 179 161 кв. м цілодобово управляють товарними потоками в Центральному, Східному, Північному та Південному регіонах країни. Варто зазначити, що 6 із 9 РЦ мають мультитемпературний режим зберігання (склади класу А).
Щоденно переміщається та обробляється більше 6500 тонн вантажів. Для цього ритейлер має сім власних автоколон, що складаються з більш ніж 700 вантажівок.
У відповідь на блекаути, спричинені ракетними обстрілами енергетичних об’єктів країни мережа АТБ першою в Україні перевела всі супермаркети на LED-освітлення та впровадила системи рекуперації тепла для опалення.
Під час тривалих відключень світла компанія швидко забезпечила магазини генераторами та вжила заходи для економії електроенергії. Зокрема, 1272 магазини мають генератори, а 183 торгівельні точки та центральний офіс обладнано сонячними панелями. Ще 200 магазинів цьогоріч мають обладнати СЕС (у 2024-му їх було тільки 40). Загалом протягом 2022-25 років в енергонезалежність АТБ було інвестовано більше 650 млн грн і вже зараз 15% енергоспоживання покривають сонячні панелі.
Аби відповідати сучасним вимогам споживачів, які все більше купують товарів онлайн, наприкінці 2023 року ритейлер запустив мобільний застосунок, який об’єднав програми лояльності, особистий кабінет, чат-бот, партнерські сервіси, благодійність та онлайн-магазин. В додатку доступна функція «Скануй Купуй» (технологія Scan&Go) для самостійних покупок і перевірки цін.
Наразі додатком АТБ активно користуються 1,8 млн споживачів. Також 2 млн українців активно користуються ко-брендовими картками шести банків-партнерів, що дає спеціальні переваги при покупках в мережі та в інтернет-магазині АТБ, де представлено більше 3500 SKU.