З рітейлерів в латифундисти: навіщо власники Епіцентр К скуповують агроактиви

З рітейлерів в латифундисти: навіщо власники Епіцентр К скуповують агроактиви

15.05.2018 08:15
  1247
Іван Зайцев

З якою метою власники найбільших українських мереж будівельних гіпермаркетів Епіцентр К і Нова лінія подружжя Герега активно інвестують в агросектор і суміжні бізнеси.

До недавнього часу Епіцентр, що належить подружжю Герег – народному депутату Олександру і його дружині Галині – асоціювався в першу чергу з однойменною мережею будівельних гіпермаркетів. Хоча в самій компанії вважають за краще називатися не мережею гіпермаркетів, а мережею торгівельних центрів, оскільки зараз асортимент продукції, представлений в ТЦ Епіцентр, набагато ширший, ніж просто товари для будівництва і ремонту. Нещодавно відкритий торговий центр площею 56 000 кв. м в Києві на Петрівці мало чим відрізняється від багатьох класичних ТРЦ: тут можна купити все для дому та затишку, предмети інтер’єру та декору, зброю та одяг, живі рослини та товари для дітей. Бракує хіба що продуктового супермаркету, що цілком компенсує розташований неподалік Ашан.

У сегменті DIY (англ. Do-it-yourself, зроби це сам, магазини для будівництва та ремонту) власники Епіцентр К діяли настільки успішно, що практично не залишили на ринку конкурентів.

Нова лінія була поглинена й успішно інтегрована в холдинг, німецька Praktiker в кінці кінців пішла з країни, OLDI різко скоротила кількість своїх магазинів. Залишився лише французький бренд Leroy Merlin, але він за обсягами виручки поступається українській групі в десять разів, і лише в минулому році відновив свій розвиток в країні.

Більше бізнесів – гарних та різних

Ставши де-факто монополістами в своєму сегменті, Олександр і Галина Герега звернули свою увагу й на інші сфери бізнесу. У число їх активів входять ряд виробничих і будівельних компаній (наприклад, Карпатська Кераміка, ЦСМ Осмолода, РТУ Волинь-Девелопмент, Логістичний центр Калинівка та інші), і навіть бази і ресторани (Інтертурізм і Лісова пісня). Також їм належать частки як мінімум в чотирьох офшорних компаніях.

Однак останні місяці показують, що основну увагу власники Епіцентр звернули на аграрний сектор. RAU спробувала розібратися: що зацікавило Олександра і Галину Герегу в цій сфері, та що вони розраховують добитися. Частину відповідей на ці питання можна знайти в детальному інтерв’ю генерального директора групи компаній Епіцентр К Петра Михайлішина порталу Економічна правда, а частину – в інших публічних коментарях власників і топ-менеджерів групи.

Хроніки покупок

Зараз, за ​​словами Михайлішина, компанія управляє земельним банком приблизно в 110 000 гектар, розташованих в п’яти областях: Черкаській, Тернопільській, Хмельницькій, Рівненській і Київській. Також Епіцентр володіє п’ятьма елеваторами, на яких одночасно можна зберігати 360 000 тон зерна, будує ще два елеватори у Вінницькій області загальною потужністю 220 000 тон, і розширює ще два. Крім іншого, у власність групи відійшли 16 ферм, в тому числі 8 свиноферм, де знаходяться 6000 свиней і 2500 голів великої рогатої худоби.

Примітно, що подібних результатів групі вдалося досягти досить швидко: активно розвивати аграрний напрямок Гереги почали не так давно – трохи більше трьох років тому, в 2015 році. До кінця 2015-го загальний розмір земельного банку компанії вдалося наростити до 445 гектар.

«Першою ластівкою», що позначила серйозний інтерес бізнесменів до цієї сфери, стала покупка Вінницькій аграрно-промислової групи: у власність компанії Герег перейшли 50 000 га землі та чотири елеватори. Операція була закрита в середині 2016 року, і відразу ж Епіцентр привернув увагу контролюючих органів. Антимонопольний комітет України (АМКУ) на 170 000 грн оштрафував компанію за покупку 80% акцій Вінницькій аграрно-промислової групи без узгодження з АМКУ.

Наступна значна покупка – придбання часток відразу в десяти агропідприємствах швейцарського трейдера Glencore в липні 2017-го. На цей раз угода була попередньо погоджена з АМКУ. Не відкладаючи справи в довгий ящик, вже в листопаді того ж року Епіцентр придбав частину земельного банку компанії Оболонь Агро, що належить президенту і власнику ПрАТ «Оболонь» Олександру Слободяну.

За словами Петра Михайлішина, всього в розвиток аграрного бізнесу Гереги інвестували близько $150 млн.

«Всього за два роки ми наростили земельний банк до 110 000 гектар. Згодні, що це поки що не так багато, але динаміка хороша», – підкреслив він в інтерв’ю виданню Економічна правда.

На початку 2018-го з’явилися нові чутки про можливі покупки бізнес-подружжя: зокрема, про інтерес до частини активів компанії ViOil, що займається переробкою соняшника, сої та ріпаку, до цукрових заводів і проблемного агрохолдингу Мрія. Але жодна з цих угод поки не закрита.

Аграрна вертикаль

В цьому році, як каже Михайлишин, в розвиток аграрного напрямку Епіцентр має намір інвестувати 2 млрд грн – в основному власні, але частково – позикові. Темпи зростання земельного банку, елеваторних потужностей і обсяг інвестицій дійсно вражають. Але навіщо це найуспішнішим рітейлерам України, які займають, за даними журналу Фокус 12 місце серед найбагатших українців зі статками в $530 млн?

Перша відповідь лежить на поверхні: бажання диверсифікувати свій бізнес. У вже не раз цитуваному інтерв’ю генерального директора Епіцентр порталу Економічна правда Михайлишин прямо заявив: «В Україні успішні тільки ті бізнеси, які диверсифіковані».

Тобто за рахунок розвитку нового напрямку компанія намагається мінімізувати ризики і проблеми, пов’язані з основним бізнесом: гіпермаркетами та торговими центрами Епіцентр.

З такою логікою важко не погодитися – катастрофічне падіння платоспроможності населення в 2014-15 роках, триразове знецінення національної валюти та різке зниження обсягів продажів доставили рітейлерам чимало проблем, а деякі гравці навіть були змушені піти з ринку. З іншого боку, криза, принаймні зовні, не торкнулася Епіцентр – мережа повідомляла про зростання виручки і прибутку, а також відкривала нові ТЦ, незважаючи на несприятливі умови.

Другий фактор, на який вказує топ-менеджер мережі: бажання нівелювати або хоча б зменшити ризики, пов’язані з коливаннями курсів валют. Значна частина товарів, що продаються в Епіцентр К, імпортується, тому можливе знецінення гривні завжди болісно позначається на мережі. Агропродукція, навпаки, – традиційно експортується, що може дати групі необхідний запас міцності та можливість безболісно переживати скачки курсу долара і євро.

І, нарешті, третя можлива причина: Олександр і Галина Герега вирішили паралельно зі своїм основним бізнесом розвивати другий ключовий напрямок, який в перспективі може стати не менш важливим для групи, ніж мережа торгових центрів Епіцентр. Це підтверджують і заявлені обсяги інвестицій в агросектор, і намір зробити тваринництво високопродуктивним і прибутковим, і інформація про інтерес компанії до нафтобазі концерну Галнафтогаз. Звичайно, можна припустити, що підприємці вирішили розвивати ще й мережу АЗС, і самі продавати паливо, але логічніше зробити висновок, що власна нафтобаза потрібна для обслуговування сільськогосподарської техніки. Більш того – крім будівництва елеваторів Епіцентр має намір закупити 150 вагонів-зерновозів, 20 автозерновозів і перекинути частину автопарку торгового напряму на агросектор.

Все це є доказом, що наміри у бізнес-подружжя найсерйозніші.

У будь-якому випадку, Петро Михайлишин категорично заперечує, що аграрний бізнес – частина політичного проекту Олександра і Галини Герега: «Починати аграрний бізнес в політичних цілях – невдале рішення. Купівля агроактивів до виборів ніякого відношення не має».

Епіцентр не єдиний

Варто відзначити, що Епіцентр – не єдиний з вітчизняних рітейлерів, які проявляють інтерес до агросектору та виробництва продуктів харчування. У той же час, більшість інших компаній вважали за краще зосередитися на виробництві для власних потреб: як під private label, так і під відомими торговими марками. Наприклад, Fozzy Group (мережі Сільпо, Фора, Thrash! І інші) належить Ніжинський консервний завод і птахофабрика Варто. А в 2017 році група придбала Богуславський завод продтоварів і підприємство Вогні Гестії, що займається консервацією і переробкою риби, ракоподібних та молюсків.

В орбіту групи АТБ входить кондитерська фабрика Квітень (Дніпро) і м’ясна фабрика Фаворит плюс (селище Слобожанське Дніпропетровської області). Є виробничі активи й у інших рітейлерів: Велика Кишеня, Таврія В, Фуршет і так далі.

А литовська компанія BT Invest, що управляє мережею супермаркетів Novus, влітку минулого року купила агропідприємство Сrousman Constructions, що володіє елеватором в Миколаївській області. Крім того, холдинг реалізовує новий інфраструктурний проект – порт в Миколаївській області. Не виключено, що слідом за Епіцентр агробізнесом займеться і інша велика торговельна мережа.

Читайте також –

Від мережі АЗК до суперкомплексів: як WOG вибудовує репутацію рітейлера


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  51
Усі новини ринку