
Ролики тижня: Moyo, Uklon, Сільпо, Файно Маркет, Comfy


Серед найбільших торгових мереж світу представлені компанії з Японії, США, Голландії, Франції, Німеччини та одразу дві мережі з Росії. Є і локальні гравці, відомі тільки в одному регіоні.
Регулярні дослідження глобального ринку FMCG-рітейлу незмінно підтверджують: торгівля продуктами та супутніми товарами широкого вжитку потрапляють в число найбільш доходних. Відповідно до останнього звіту Global Powers of Retailing за 2018 рік від Deloitte Touche Tohmatsu, 6 компаній в топ-10 за обсягом виручки – представники продуктового рітейлу.
Незважаючи на зростання конкуренції в сфері роздрібної торгівлі продуктами харчування та наявності великих мереж гіпермаркетів, таких як Walmart, в тих же США рік від року продовжує зростати кількість роздрібних магазинів. Так, на грудень 2018 року їх було понад 65 000.
Однак велика кількість магазинів у мережі не гарантує великий чистий прибуток. Досить подивитися на лідерів нашої таблиці і спробувати знайти ці компанії в звіті Deloitte. У той же час це пояснюється не тільки невисокою маржинальністю продуктового роздробу, а ще низкою супутніх чинників.
Наприклад, японська мережа 7-Eleven, яка залишила далеко позаду конкурентів за кількістю торгівельних точок, розвивається по франшизі, а її магазини – дуже невеликі. Аналогічний шлях розвитку вибрала й голландська група SPAR, яка активно продає франшизу та працює відразу в чотирьох форматах: міні-маркет, магазин біля дому, супермаркет і гіпермаркет.
Крім франчайзингу, грає роль і наявність у складі груп відразу декількох брендів, формально включених в різні підрозділи, що подають незалежну звітність. Наприклад, австрійська REWE Group, крім добре знайомого українському споживачеві бренду Billa, управляє магазинами під вивісками Penny, Penny Market, REWE та іншими. А бізнес групи розділений на різні дивізіони, фінансові результати яких консолідуються лише у підсумковій звітності конгломерату, коли прибуток одного напрямку може бути зменшений через збитки іншого.
Найбільша мережа Росії X5 Retail Group (бренди Перекресток і Пятерочка) з її майже 15 000 магазинів, за минулий рік заробила менше $23 млрд, у той час як дохід Walmart в 20 разів більше (близько $500 млрд).
З огляду на те, що багато мереж мають в своїй структурі магазини типу drogerie, ми намагалися включати в наш рейтинг тільки продуктові магазини.
На жаль, український рітейл ще недостатньо розвинений для того, щоб опинитися в подібних переліках з будь-якого показника. Найбільша мережа України АТБ налічує всього 1000 магазинів. А низька купівельна спроможність співвітчизників стримує розвиток оборотів вітчизняної торгівлі.
Читайте також –
Топ-5 продуктових мереж України за кількістю магазинів і темпам відкриттів в 2018 році