Ціна імені: топ-10 найдорожчих світових брендів з рітейлу
Amazon став першим рітейл-брендом, вартість якого перевищила $200 млрд і який третій рік поспіль зберігає звання найціннішого бренду в світі за версією Brand Finance.
Цей матеріал доступний російською мовою
Згідно з даними рейтингу Brand Finance Global 500 2020, який щорічно складає консалтингова компанія Brand Finance, найдорожчими брендами в світі в 2020 році залишаються Amazon, Google і Apple. Лідер рейтингу – гігант інтернет-торгівлі Amazon – за рік подорожчав майже на 18%: з $187,91 млрд до $220,79 млрд, зберігаючи перше місце третій рік поспіль. Apple, навпаки, здав свої позиції на 8,5% (до $140,52 млрд), поступившись другим місцем в рейтингу компанії Google, яка підвищила вартість свого бренду на 11,9%, до $159,72 млрд.
Ці дані відрізняються від інших подібних рейтингів, які використовують іншу методологію. Зокрема, Brand Finance розраховує вартість брендів, використовуючи метод, відповідний галузевим стандартам, встановленим в ISO 10668. Він включає оцінку майбутніх доходів шляхом розрахунку ставки роялті, яку компанія могла б стягувати за використання торгової марки. В результаті «цінність бренду» розуміється як чиста економічна вигода, яку отримає власник бренду.
За словами гендиректора Brand Finance Девіда Хейга, це дослідження Brand Finance виявило переконливий зв’язок між сильними брендами і показниками фондового ринку. Як виявилося, інвестиції в компанії з високим брендом приведуть до доходу, що майже вдвічі перевищує середній показник по S&P 500 в цілому.
Кращі за ціною і якістю
Сорок п’ять брендів зі сфери рітейлу включені в рейтинг цього року. Їх загальна вартість досягла $794 млрд, що робить цей сектор третім за «ціною бренду» після технологій і банківської справи. Всього 500 торгових марок, включених в рейтинг, «коштують» трохи більше $7 трлн, з яких на ритейл припадає 11,3%.
Як відзначають експерти, супермаркети і ресторани швидкого обслуговування мають помірно позитивну репутацію в цілому. У той же час ці дві категорії входять в лідери по співвідношенню ціна/якість на думку споживачів.
Традиційний рітейл зберігає позиції
Серед традиційних рітейлерів в першу десятку найцінніших брендів світу в топ-500 в цьому році увійшов Walmart з показником в $77,52 млрд. Це на 14% більше, ніж рік тому, що забезпечило йому підйом з 11-го на 8-е місце . Крім прихильності своїй програмі розширення на ключових ринках, Walmart сконцентрувався на інноваціях, завдяки партнерству з Microsoft і запуску Alphabot – роботів, які збирають і упаковують онлайн-замовлення продуктів з великою швидкістю.
За даними Brand Finance, німецькі дискаунтери Lidl ($12,4 млрд) і Aldi ($14,3 млрд) стали брендами, що найшвидше розвиваються в роздрібній торгівлі, доводячи, що не тільки електронна комерція може забезпечити успіх в секторі. За рік вони збільшили свою вартість на 40% і 37% відповідно.
Як відзначають експерти, ці мережі відвоювали частку ринку у своїх конкурентів – звичайних супермаркетів. Спочатку конкуруючи за лідерство в цінах, обидві мережі поступово завоювали довіру і лояльність своїх клієнтів. Однак ці продуктові рітейлери повинні будуть диференціювати себе, щоб продовжувати успішно розширювати свій вплив в глобальному масштабі.
Успіх digital не вічний
У майбутньому, на думку, експертів, складності чекають і Amazon, який зараз представляє собою не тільки найбільший в світі маркетплейс, але також інвестує в хмарні обчислення, штучний інтелект, цифрове потокове мовлення, логістику і прагне увійти в інші галузі.
Проте, велика частина доходів Amazon як і раніше надходить від роздрібної торгівлі, і проблеми з основними операцямій компанії можуть привести до зниження темпів зростання вартості бренду в майбутньому. Наприклад, в листопаді 2019 року було оголошено, що Nike більше не буде продавати свої товари на Amazon через розвиток власних каналів прямих продажів. Цей fashion-рітейлер за рік наростив свою цінність на 7%, зайнявши 40-е місце в рейтингу, випереджаючи китайські онлайн-магазини з групи Alibaba.
Тому не виключено, що Amazon доведеться боротися з іншими великими брендами, які візьмуть за приклад Nike, а це може підірвати його репутацію «загального магазину».
Інша проблема пов’язана з майбутнім міжнародного бізнесу Amazon, який залежить від багатьох чинників. Від екологічного протистояння в Європі до негативної реакції місцевих рітейлерів в Індії і насичення ринку електронної комерції в Китаї з боку Alibaba і його дочірніх компаній. До речі, сам Alibaba в цьому році увійшов до першої сотні найдорожчих брендів світу, наростивши свою цінність майже на третину, до $18,82 млрд.
У міру того, як новизна роботи в цифровому просторі проходить, деякі інтернет-магазини почали втрачати у вартості бренду, в той час як звичайні «цегляні» магазини навчилися успішно пристосовуватися до мінливого ринку і отримувати прибуток.
Наприклад, на відміну від успіху Amazon, вартість бренду eBay продовжує падати, впавши на 9% до $8,2 млрд, незважаючи на те що число активних покупців неухильно росло протягом останнього року і досягло вражаючих 183 мільйонів.
Читайте також –
Кращі в світі: топ торгових мереж світу за оборотом, кількістю магазинів і перспективам