Євробачення-2017: де може заробити український рітейл

Євробачення-2017: де може заробити український рітейл

01.05.2017 09:00
  890
Микола Маранчак

Скільки витратив Київ на Євробачення, як зароблять на події українські рітейлери, ТРЦ та інші бізнесмени, чим загрожує незаконне використання символіки конкурсу.
Євробачення, в якому візьмуть участь 43 країни, Україна приймає вже вдруге. Заробити на іноземних гостях зможе не лише столиця, але й український бізнес. Насамперед, готелі та ресторани, які, за традицією перед великими міжнародними заходами, на зразок Євробачення-2005 і Євро-2012, підвищать ціни на 20-30%. Але крім них, офіційні спонсори та партнери заходу, серед яких ТРЦ Gulliver, а також завзяті українські підприємці, які вже сьогодні намагаються вичавити з теми максимум. Хто і як заробляє на Євробаченні-2017, скільки коштує конкурс і що кажуть юристи про незаконне використання символіки конкурсу, в огляді rau.ua.

У соцмережах до цих пір не вщухають суперечки: чи окупиться захід для країни чи залишиться лише іміджевою складовою. Тим часом український бізнес потирає руки і вже починає підраховувати дивіденди, адже заробити є на чому: виробництво та продаж футболок і сувенірної продукції, організація трансферів, проживання та дозвілля для туристів, розміщення фуд-кортів і обслуговування фан-зони — ось далеко не всі можливості, які дозволять українським підприємцям заробити на конкурсі.

Скільки коштує конкурс

Щоб зробити витратну складову заходу більш справедливою, приймаюча країна вкладає лише частину суми його проведення. 50% витрат на підготовку зазвичай на себе беруть організатори конкурсу, а частина покривається за рахунок комісійних внесків від інших учасників конкурсу та спонсорів.

Вартість шоу в Стокгольмі, відповідно до заявленої цифри, обійшлася організаторам у 20 млн євро. Бюджет Євробачення-2016 виходив з показників конкурсу чотирирічної давнини в Малмі, який сьогодні вважають показовим. Тоді тільки за час конкурсу вдалося окупити близько 93% всіх витрат в $25 млн, а чистий прибуток вже принесли туристи.

В Україні в цьому році з держбюджету виділили ще менше – всього 15 млн євро. Правда, без фінансових скандалів все одно не обійшлося. Після того, як на сайті системи Рrozorro була опублікована документація з зазначенням суми, яку заплатили за розробку логотипу на Євробачення-2017 агентствам Republique та Banda Agency, в соцмережах і ЗМІ вибухнув скандал. Розробка логотипу обійшлася в 420 тисяч гривень.

За попередніми прогнозами Київської міської адміністрації, під час проведення конкурсу столицю відвідає понад 20 000 іноземців, які залишать в місті до 600 млн грн, частина з яких перепаде і рітейлерам.

Частка спонсорів і партнерів заходу

Основну частку доходів традиційно розділять між собою офіційні спонсори та партнери заходу. Так, наприклад, ТМ «Львівське» у рамках офіційного спонсорства в кінці березня 2017 року запустила в точках продажів лімітовану серію «Львівське 1715», представлену у спеціальному дизайні, присвяченому події.

Основний прибуток компанія Carlsberg, до портфелю якої входить «Львівське», планує отримати саме у дні проведення конкурсу від продажу пива у фан-зонах. Для компанії це не перший досвід підтримки великої пісенної події – в 2016 році бренд став партнером концертного туру групи Океан Ельзи.

«Так як сьогоднішній день реклама алкогольних брендів заборонена, спонсорство для нас залишається єдиною можливістю говорити від імені бренду, – прокоментував менеджер з маркетингу компанії Carlsberg Ukraine Тарас Маципура. – І для того щоб її використати, ми беремо спонсорський проект і активуємо його на повну. Тобто, намагаємося побудувати багатосторонню комунікацію щодо спонсорства, як привід  говорити від імені бренду про те, що він собою уособлює, та які цінності сповідує, активізувати наше спілкування із споживачем на майданчиках, де проводяться заходи та концерти. Для нас головне, щоб споживач нас помічав і ділився враженнями, пов’язаними із «Львівське».

Компанія Visa, як офіційний партнер 62-го пісенного конкурсу Євробачення, отримала вже другий рік поспіль від Європейського мовного союзу (EBU) широкі івент – та медіа (включаючи програмне спонсорство) права. Платіжні рішення компанії будуть задіяні знову. Також Visa запустила акцію з можливістю виграти квитки на музичне свято, для цього достатньо розплатитися карткою, зберегти чек і зареєструвати транзакцію на сайті.

За словами генерального менеджера Visa в країнах СНД і Південно-Східної Європи Менді Лемб, Євробачення – чудова платформа для взаємодії платіжної системи з банками-партнерами і держателями карток, зокрема з допомогою промо кампаній, пов’язаних з конкурсом. «Ми з нетерпінням чекаємо на старт співпраці з організаторами конкурсу Євробачення і нашими партнерами, щоб долучитися до створення незабутньої пісенної події для всіх українців і гостей конкурсу», – сказав він.

Ще один офіційний партнер заходу – кава Jacobs – пропонує виграти квитки в одній із запропонованих торговельних мереж: АТБ, Fozzy, Фора, METRO і Novus. Для цього потрібно купити кави Jacobs на суму від 50 грн одним чеком, використати на касі зареєстровану картку лояльності, наприклад, Novus і тоді у кожного з’являється можливість прийняти участь в щотижневому розіграші 40 квитків, а також 80 вишиванок і 160 зарядних пристроїв.

А ось дистриб’ютором сувенірної продукції Eurovision Song Contest 2017 в Україні стала рекламна компанія Original Solution. Вона представила колекцію Celebrate Diversity з широким вибором одягу, аксесуарів і сувенірів. В асортименті футболки, худі («кенгурушки»), бейсболки, кепки, сумки, магніти, чохли для телефонів, брелоки та гуртки. Мінімальна вартість сувенірів – 100 гривень. Придбати їх можна як через сайт рекламної компанії, так і на офіційному сайті конкурсу. Також попередньо можна було замовити офіційні CD, які надійшли у продаж з 28 квітня. А ось офіційні DVD і Blu-Ray можна очікувати лише з 23 червня.

Товари Original Solution вже можна замовити онлайн, а з 1 травня вони будуть доступні на офіційних локаціях конкурсу – у Євромістечку на Хрещатику, а також у Міжнародному виставковому центрі на Лівому березі. Правда заявлені у концепції сувеніри у вигляді брендованих шкарпеток і парасольок, представлені на момент створення символіки агентствами Republique та Banda Agency, в продаж поки так і не з’явилися.

Фан-зона – царство рітейлу

Головним місцем для рітейлу в Києві до Євробачення-2017 стане Містечко Євробачення (Eurovision Village) – офіційна фан-зона пісенного конкурсу – розташована на Хрещатику (від вулиці Прорізної до вулиці Богдана Хмельницького), яка працюватиме з 4 по 14 травня. Тут на чотирьох екранах транслюватимуть обидва півфінали і фінал конкурсу, а також церемонії відкриття та нагородження. Саме тут офіційні спонсори та партнери заходу розмістили свої ключові торгові зони, наприклад, Carlsberg bar.

Втім, для вибагливих туристів на самому Хрещатику, а також в районі вокзалу і в безпосередній близькості від МВЦ, присутні знайомі їм ресторани МакДональдз. Місцезнаходження в стратегічно важливих місцях від Євробачення стане козирем мережі. “З нагоди Євробачення, ми хочемо подарувати всім нашим відвідувачам святковий настрій, щоб вони відчували, що в країні відбувається знаменна музична подія, – розповідає директор з маркетингу й комунікацій компанії МакДональдз в Україні Юлія Бадритдінова. – В наших ресторанах ми вже створили музичну атмосферу, запропонувавши відвідувачам спеціальні склянки з мікрофоном, прикрасивши вітрини МакДональдз декором на музичну тематику. Також всі бажаючі можуть взяти участь в акції #поївспівай в соціальних мережах.

В період проведення Євробачення МакДональдз очікує збільшення кількості відвідувачів, особливо в закладах, які знаходяться у центральній частині Києва і поруч з виставковим центром на Лівому березі, де буде проходити фінал конкурсу.

За словами Юлії Бадритдіновой, в компанії не проводять ніяких додаткових заходів по залученню туристів у період Євробачення, розраховуючи на впізнаваність бренду: “Звичайно, на період Євробачення ми збільшимо кількість персоналу у вище зазначених закладах, крім того, значна кількість інформаційних матеріалів про їжу буде доступна англійською мовою”.

В цілому зони активності і рітейлу зайняли в центрі столиці площу 13 000 кв. м, а запущені вже з 30 квітня. Тому, можна сказати, що для рітейлерів головне свято, після довгої підготовки, розпочалось ще за тиждень до старту офіційного заходу.

В очікуванні покупців

Знайти спосіб залучити аудиторію Євробачення знайшли і в багатофункціональному комплексі Gulliver – технічному партнері заходу. Більш, ніж 60-річну історію пісенного телевізійного конкурсу тут вирішили представити у фотопроекті «Історія Євробачення», який відкрився 27 квітня. Експозиція включає в себе фотографії, які раніше ніде не були представлені, та складається з 45 робіт. Також у фотопроекті ТРЦ можна побачити легендарні фото нагородження групи АВВА в 1974 році, сльози радості переможниці 33 конкурсу Селін Діон, виступ німецького колективу «Чингізхан», створеного в 1979 році спеціально для виступу на Євробаченні, зміни головного призу Євробачення, «дикі танці» Руслани у Стамбулі у 2004 році і багато іншого.

Окрім виставки, фанатів “Євробачення” вирішили залучити в торговельно-розважальний центр низкою автограф-сесій з музикантами, які тим чи іншим чином пов’язані з пісенним конкурсом. Це і учасники Національного відбору на Євробачення, і його переможці, серед яких Melovin, DETACH, TAYANNA, O. Torvald, а також представники інших країн-учасниць конкурсу в цьому році: Латвії, Швейцарії, Білорусі, Грузії та інших. Безпосередньо перед фіналом пісенного конкурсу, 12 травня, на відвідувачів чекає діджей батл, в якому українські діджеї заміксують треки-фіналістів Євробачення.

В кінці квітня на території Gulliver відкрилася точка продажу оригінальних сувенірів Євробачення-2017: чохли на різні моделі телефонів, сумки, чашки, магніти, кепки, туристичні путівники по Києву. А всім знайомі на вході в ТРЦ букви I LOVE KYIV прикрасили символом Євробачення-2017 – намистом, з яким всі бажаючі можуть сфотографуватися.

«Євробачення – це не просто яскраве шоу і міжнародний естрадний сейшен. Для українців це, перш за все, ще одна можливість відчути себе справжньою часткою сучасної Європи, – говорить керуюча МФК Gulliver Лілія Різва. – Ми хочемо донести до кожного нашого відвідувача, що прийшовши в Gulliver напередодні Євробачення, він зануриться в європейську атмосферу і відчує себе максимально причетним до цього свята музики».

Керівник управління туризмом КМДА Антон Тараненко також заявив, що саме на Gulliver, серед інших ТРЦ столиці, покладено завдання сформувати позитивний імідж Києва: «Під час Євробачення місто відвідають представники 46 країн-учасників конкурсу. Ми чекаємо до 30 тисяч туристів – уболівальників, членів команд, журналістів. І чим більше буде майданчиків, які зможуть забезпечити туристичну, розважальну та пізнавальну програму такої кількості гостей, тим краще».

Стильний бренд-айдентики Eurovision перейняв і ТРК Проспект, прикрашений брендованими намистинами.

Продавці готові

У період заходів популярністю будуть користуватися також точки street-food. Вже очевидно, що до проведення конкурсу далеко не всі мафи в районі Лівобережної будуть демонтовані. «Тимчасові споруди, власники яких мають необхідну документацію та сплатили пайовий внесок, тимчасово перенесені на інші локації», – заявив перший заступник директора департаменту благоустрою Київміськадміністрації Тарас Панчий. Власники кіосків, що залишилися в районі пісенної арени Євробачення, зобов’язані змінити фасад і їм заборонено продавати алкоголь.

На думку Ольги Насонової, директора компанії Ресторанний консалтинг, глядачі Євробачення – це в основному середній клас, молоді люди, серед яких популярна вулична їжа. Тому зможуть непогано заробити автокофейні та інші точки, які будуть торгувати бургерами, хот-догами, шаурмою. «В ресторанах і кафе буде користуватися популярністю їжа на винос, тому ресторатори запасаються упаковкою. Також виграють ті, у кого є система пегас — для розливу пива в пляшки, яку будуть також купувати на винос. Звичайно, ціни зростуть на 5-10%, але не скрізь — в недорогих кафе і ресторанах на Лівому березі, а також в центрі, де будуть гуляти гості», — каже Насонова.

Як заробляють на Євробаченні підприємці

Тим часом, на просторах інтернету з’явилися вже десятки оголошень про продаж товарів з символікою пісенного конкурсу. Наприклад, на сайті olx можна придбати намисто, ідентичне логотипу Євробачення-2017. Вартість сувеніра – 500 грн. Товар ручної роботи зроблений з вовни, бісеру та ручної вишивки. А ось цілий комплект пропонують придбати за 550 грн – в нього входять намисто, браслет і сережки ручної роботи з запеченої полімерної глини і намистин із скла індійського виробництва.

Магазин футболок Футболочка+ пропонує цілий набір футболок з символікою Євробачення, з зазначеним виробництвом «Польща». Доставка діє в будь-який регіон України протягом 24 годин, а вартість виробу всього 150 грн.

Не виключено, що під час конкурсу також будуть користуватися попитом всіляка поліграфія і дрібна сувенірка, типу магнітів і брелоків.

Після проведення Євробачення-2005 не всі залишилися задоволені виручкою. Напередодні Євро-2012, генеральний директор ТОВ Українські сувеніри Тамара Степаненко заявила: «Наша фірма купила право на використання логотипу Євробачення-2005, однак прогоріла. Нам дали місце у Палаці спорту. А в центрі все було наповнено дешевим контрафактом з логотипом Євробачення-2005 — речами, що не мали ніякого відношення до національного колориту. Це були дешеві майки, футболки, блайзери, ручки, чохли і підвіски для мобілок. Думаю, що фірм, які виграють тендер на використання логотипу Євро-2012, чекає наша доля».

Чи пройшов вже етап ринкового палеоліту, повної безвідповідальності і непрофесіоналізму, український ринок, покажуть підсумки Євробачення-2017.

Думку юристів про використання символіки Євробачення-2017

За словами юристів юридичної фірми GOLAW, виходячи з інформації, розміщеної на офіційному міжнародному сайті Пісенного конкурсу Євробачення, у 2004 році Європейський мовний союз (European Broadcasting Union (EBU), членом якого є Національна громадська телерадіокомпанія України, презентувала спільний логотип для Пісенного конкурсу Євробачення, який супроводжується унікальною творчою концепцією і слоганом для кожного окремого конкурсу.

Логотип Пісенного конкурсу Євробачення можуть використовувати виключно EBU, її члени і офіційні партнери заходу. Засоби масової інформації можуть використовувати логотип, але тільки в редакційному контексті. Будь-яке інше комерційне або некомерційне використання логотипу суворо забороняється без письмового дозволу Європейської мовної спілки.

Офіційна символіка Пісенного конкурсу Євробачення-2017 складається з логотипу, який є складним позначенням у графічній формі, складається із слова «Eurovision» – зареєстрованого міжнародного знака, і тематичного твору (творчої концепції), що складається з візуального символу, який відображає традиційне українське намисто, і слогану «Celebrate Diversity».

У свою чергу, символ і слоган Євробачення було розроблено ПП «Група Ре Дизайн» за замовленням ПАТ «Національної громадської телерадіокомпанії України» (далі – Національна телерадіокомпанія) згідно з договором про надання професійних дизайнерських послуг, а саме: створення творчої концепції Пісенного конкурсу Євробачення-2017 та відповідного Брендбуку (використання символіки на брендованих матеріалах, транспорті, сувенірної і рекламної продукції) укладеного за результатами переговорної процедури публічних закупівель, відповідно до статті 35, пункту 41 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічних закупівель» та постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 року № 966. Згідно з даним договором виключні майнові права інтелектуальної власності на створену концепцію Євробачення належать Національній телерадіокомпанії.

Тобто, міжнародний знак «Eurovision», творча концепція, символ і слоган Євробачення є об’єктами права інтелектуальної власності та їх використання охороняється законами України та міжнародними договорами.

Так, відповідно до умов зазначеного договору та статті 424 Цивільного кодексу України Національна телерадіокомпанія, як член EBU і власник майнових авторських прав на концепцію Євробачення, має в Україні виключними правами: на використання символіки Євробачення; дозволяти використання цієї символіки; перешкоджати її неправомірному використанню, у тому числі забороняти таке використання; інші майнові права інтелектуальної власності, встановлені договором та законом.

Таким чином, використання символіки Євробачення іншими особами, в тому числі розміщення її на брендованій, сувенірній та рекламній продукції, повинно здійснюватися тільки за згодою Національної телерадіокомпанії.

Цілком очікуваним є те, що під час проведення Євробачення багато людей захоче заробити шляхом реалізації різної продукції з символікою пісенного конкурсу. Однак, такі дії без дозволу власника авторських прав будуть неправомірними. Звичайно, діяльність дрібних малопомітних рітейлерів може бути і не помічена. Однак, якщо все ж буде доведено, що ті або інші особи здійснюють виготовлення або розповсюдження контрафакту, їх чекають відповідні негативні наслідки. Наприклад, за рішенням суду може бути:

– вилучено з цивільного обігу товари, виготовлені або введені у цивільний оборот з порушенням права інтелектуальної власності та знищено такі товари;

– зобов’язано порушника відшкодувати збитки (матеріальну шкоду), включаючи упущену вигоду, або стягнуто дохід, отриманий порушником внаслідок порушення ним авторського права і (або) суміжних прав, або виплатити компенсацію;

– стягнуто компенсацію з порушника, що визначається судом, у розмірі від 10 до 50 000 мінімальних заробітних плат, замість відшкодування збитків або стягнення доходу.

Крім того, порушення прав на об’єкти права інтелектуальної власності може спричинити для винної особи і більш тяжкі наслідки у вигляді адміністративної або кримінальної відповідальності. Так, наприклад, незаконне використання об’єкта права інтелектуальної власності може спричинити за собою притягнення до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу від 10 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією незаконно виготовленої продукції та обладнання і матеріалів, які призначені для її виготовлення (стаття 512 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Також, слід звернути увагу, що здійснення навіть незначної переробки, адаптації, зміни символіки Євробачення з метою «обійти» заборону її використання без згоди власника прав інтелектуальної власності, також є неправомірним, оскільки ці дії можуть здійснюватися лише за його згодою.

У свою чергу, стаття 21 Закону України «Про авторське право і суміжні права» і стаття 16 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» передбачає випадки використання об’єктів авторського права, торгових марок без обов’язкової згоди власника прав інтелектуальної власності, проте ці випадки пов’язані насамперед з їх комерційним використанням або з принципу вичерпання прав інтелектуальної власності.

Так, наприклад, якщо примірники правомірно опублікованого твору законним чином введені у цивільний обіг шляхом їх першого продажу в Україні, то допускається їх повторне введення в обіг шляхом продажу, дарування тощо без згоди автора (чи іншої особи, яка має авторське право) і без виплати авторської винагороди, а щодо творів образотворчого мистецтва – з урахуванням положень статті 27 Закону України «Про авторське право і суміжні права». Проте у цьому випадку право здавати в майновий найм чи комерційний прокат залишається виключно за особою, яка має авторське право.

Окремо звернемо увагу, що порівняно з минулими роками, законодавчі норми, що охороняють право інтелектуальної власності, майже не змінилися. Однак, з кожним разом правовласники і громадські організації все більше уваги приділяють захисту прав інтелектуальної власності, моніторингу і усунення їх порушень.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку